61
Αυτό, μαζί με άλλες σημαντικές εκστρατείες για τον έλεγχο των κλιματικών αλλαγών
και την προώθηση της οικολογικής διαχείρισης των δασών, θα μας βοηθήσουν να
συνεχίσουμε τον μακρύ δρόμο της αποκατάστασης της οικολογικής ισορροπίας.
Αν εσείς ή η εταιρεία σας μπορείτε να βοηθήσετε, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί
μας. Θα δεχτούμε κάθε πρόταση ή συμβουλή. Όσα περισσότερα μεγάλα ψάρια έχουμε
με το μέρος μας τόσες περισσότερες πιθανότητες έχουμε να σώσουμε τα μικρά.
[Διαφημιστική καταχώριση της WWF σε ξένο περιοδικό, στο βιβλίο: Π. Γιακουμής, Γ. Γιακουμής,
Δ. Κουτσογέρας,
Έκφραση-Έκθεση Γ ΄ Ενιαίου Λυκείου Γενικής Παιδείας
, εκδ. Πατάκης, Αθήνα 1999, σσ. 127-128]
4. Η γλώσσα της διαφήμισης
Κατά την αξιολόγηση της διαφήμισης πρέπει να προσέχουμε τη γλώσσα που αυτή
χρησιμοποιεί. Να εξετάζουμε, δηλαδή, τον διαφημιστικό λόγο ως προς τα παρακάτω
χαρακτηριστικά:
• Σύνταξη: Ο διαφημιστικός λόγος είναι φαινομενικά ατημέλητος, πεζολογικός, χωρίς συνοχή,
ενότητα και επιχειρηματολογία. Στην πραγματικότητα, όμως, είναι οργανωμένος. Μιμείται
τον προφορικό λόγο, για να επιτύχει τη φυσική και απροσχεδίαστη επικοινωνία. Είναι
επικοινωνιακός, λέει πολλά με λίγα λόγια.
• Λεξιλόγιο: σπάνιες λέξεις, εξεζητημένες, νεολογισμοί, αλλά και χρήση καθημερινών λέξεων.
Λογοπαίγνια, για να προκαλέσει χιούμορ και έκπληξη.
• Αποκλίσεις από τη γλωσσική νόρμα: ασυνταξίες, ασάφειες, παραδοξολογία.
• Ελλειπτικός λόγος, απλός και επιγραμματικός: παράλειψη άρθρων, συνδέσμων, προθέσεων,
ρημάτων, προκειμένου να δοθεί φυσικότητα και οικειότητα στην έκφραση.
• Αξιολογικός λόγος: αποπειράται να ταυτίσει το προϊόν με μια ιδέα, με μια αξία, κάνοντας
υπαινικτική χρήση της γλώσσας και επιλέγοντας λέξεις με ηθική διάσταση.
• Συνθηματικός/συνθηματολογικός (σλόγκαν): μήνυμα με ρυθμό, ομοιοκαταληξία, παρήχηση.
• Διατύπωση βεβαιωτική, δεοντολογική και θαυμαστική.
• Γραμματικοί τύποι: ο ρηματικός χρόνος, κυρίως, ενεστώτας και μέλλοντας, η έγκλιση
προστακτική (κάποτε με την έννοια της σύστασης και όχι της προσταγής), οριστική, για να
δηλώσει το πραγματικό, το βέβαιο, το πρόσωπο και ο αριθμός, κυρίως β΄ ενικό και α΄, β΄
πληθυντικό.
• Σχήματα λόγου: επανάληψη, μεταφορά/συνυποδήλωση, παρομοίωση, ρητορικές ερωτήσεις,
υπερβολή, παρήχηση, αντίθεση.
I...,51,52,53,54,55,56,57,58,59,60 62,63,64,65,66,67,68,69,70,71,...192