64
θρήσκευμα, την ηλικία κ.ά. και την παρουσίαση δεκτών που διαθέτουν ορισμένα γνωρίσματα
ως «ανώτερων» από τους άλλους που δεν τα διαθέτουν.
3. Την εξώθηση ατόμων σε βίαιες, εγκληματικές και εν γένει αντικοινωνικές πράξεις.
4. Την εκμετάλλευση της απειρίας και της ευπιστίας ορισμένων κατηγοριών δεκτών (π.χ. παιδιά).
5. Την άσεμνη παρουσίαση του ανθρώπινου σώματος ως σεξουαλικού αντικειμένου.
6. Την προσβολή της προσωπικότητας μεμονωμένων ατόμων ή ομάδων προσώπων, που
διαθέτουν ειδικά χαρακτηριστικά (κυρίως φυσικά ή διανοητικά ελαττώματα).
Μία διαφήμιση θεωρείται
παραπλανητική
, όταν με πράξεις ή παραλείψεις της προκαλεί -ή
ενδέχεται να προκαλέσει- στους δέκτες τον σχηματισμό μιας εσφαλμένης εντύπωσης (πλάνης)
για το προβαλλόμενο προϊόν, δηλαδή, όταν:
1. Η πειστικότητά της βασίζεται στην επιστημονική ή άλλη ιδιότητα προσώπων, τα οποία
εμφανίζονται στη διαφήμιση, χωρίς να διαθέτουν την ιδιότητα υπό την οποία εμφανίζονται.
2. Δημιουργεί την εντύπωση ότι η τεχνολογία ή η επιστήμη μιας ορισμένης χώρας είναι άμεσα
ή έμμεσα δηλωτικές της ποιότητας των διαφημιζόμενων προϊόντων ή υπηρεσιών.
3. Εμφανίζεται με τη μορφή διαφημιστικής είδησης ή σχολίου ή άρθρου ή με τη μορφή
επιστημονικής ανακοίνωσης ή πορίσματος, χωρίς να δηλώνεται ρητά και ευδιάκριτα ότι
πρόκειται για διαφήμιση.
[
Έκφραση-Έκθεση. Βιβλίο του Καθηγητή. Για το Ενιαίο Λύκειο. Γ΄ τεύχο
ς, εκδ. ΟΕΔΒ, Αθήνα 2001, σσ. 49-50]
ΘEMATA Γ ΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ- ΕΚΘΕΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ- ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΣΜΟΣ
Διαφήμιση και βία
Τι έκανε για χρόνια η διαφήμιση με παραγγελία του συστήματος; Ερέθιζε τις επιθυμίες.
Κάνοντάς το όμως, δεν ώθησε απλά τον κόσμο να θέλει, του είπε τι να θέλει και τι
ήταν καλό να θέλει. Αν το σκεφτούμε καλά, θα δούμε ότι πέτυχε δυο αποτελέσματα
από «αντικειμενική» άποψη επαναστατικά (οι προθέσεις δεν μας ενδιαφέρουν εδώ).
Οι συντηρητικές κοινωνίες και οι αντιδραστικοί παιδαγωγοί δήλωναν πάντα με σοφό
τρόπο ότι οι υπερβολικές επιθυμίες είναι κακό πράγμα και ότι κατ’ αρχήν δεν πρέπει
να δίνουμε στους φτωχούς την εντύπωση ότι μπορούν ν’ αποκτήσουν τα πράγματα
I...,54,55,56,57,58,59,60,61,62,63 65,66,67,68,69,70,71,72,73,74,...192