69
υπερβολή και λεγόταν σε αντίθεση προς εκείνους που υποστήριζαν ότι η ευτυχία
βρίσκεται στον πλούτο και στην εξουσία. Δεν είναι ανάγκη να ζούμε σύμφωνα με το
πρότυπο του Επίκουρου ούτε να αποφεύγουμε ό,τι υπερβαίνει το επίπεδο της λιτής
διαβίωσης. Φαίνεται ότι η ποικιλία και η πολυτέλεια παίζουν κάποιον ρόλο στη ζωή
μας. Υπάρχουν, όμως, όρια που η φύση επιβάλλει. Όπως έλεγε ο Επίκουρος, «τη φύση
δεν πρέπει να τη βιάζουμε, αλλά να την υπακούμε».
Υπάρχουν, επίσης, όρια που επιβάλλει η αρμονική κοινωνική συμβίωση. Έχω την
αίσθηση ότι σε πολλές περιπτώσεις τα όρια αυτά έχουν ξεπερασθεί. Όταν υπάρχουν
άτομα με ανυπολόγιστο πλούτο πλάι - πλάι με εκατομμύρια πεινασμένους, η κοινωνική
ισορροπία διατηρείται όχι από την επικρατούσα αρμονική αλλά από την απειλή
των όπλων. Όταν υπάρχουν άτομα, γυναίκες αλλά και άνδρες, που υποβάλλονται σε
εγχειρήσεις για να αφαιρέσουν τις ρυτίδες που η φύση τους έδωσε, αυτό σίγουρα
είναι μια θλιβερή παράβαση των ορίων της φύσης.
[Θ. Π. Λιανός, εφημερίδα
Το Βήμα
, 14.1.2001]
1. Στην τάξη σας γίνεται μια συζήτηση για τις σύγχρονες καταναλωτικές συνήθειες και εσείς
παρουσιάζετε συνοπτικά το περιεχόμενο του παραπάνω άρθρου σε περίπου 90-110 λέξεις.
2. Να εντοπίσετε τη συνοχή και τη συνεκτικότητα των παραγράφων του παραπάνω κειμένου.
3. Ποια η συλλογιστική πορεία (επαγωγική – παραγωγική) που ακολουθεί ο συγγραφέας στην
ανάπτυξη των θέσεών του.
4. Να εντοπιστεί η περίπτωση που ο συντάκτης του κειμένου επικαλείται την αυθεντία ως
τρόπο πειθούς και να αξιολογηθεί η λειτουργικότητά της στο πλαίσιο αυτό. Ποιο άλλο τρόπο
πειθούς χρησιμοποιεί; Να αναφέρετε σχετικά παραδείγματα μέσα από το κείμενο.
5. Να προσδιορίσετε τις εννοιολογικές διαφορές που υπάρχουν στα ζευγάρια λέξεων που
ακολουθούν, γράφοντας μια πρόταση/περίοδο για κάθε λέξη: παράβαση – παραβίαση,
διαβίωση – επιβίωση, πρότυπο – πρωτότυπο.
6. Ανήκετε σε κάποιο σύλλογο προστασίας καταναλωτών και, ως συνειδητοποιημένος πολίτης,
αποφασίζετε να στείλετε μια επιστολή στο Εθνικό Συμβούλιο Καταναλωτών στην οποία, αφού
υποστηρίξετε την αλλοτρίωση που προξενεί η αλόγιστη κατανάλωση, καταθέτετε προτάσεις
που αποβλέπουν στη δημιουργία καταναλωτικής συνείδησης και στην προστασία των
δικαιωμάτων του αγοραστικού κοινού από την αθέμιτη κερδοσκοπία παραγωγών, εμπορικών
επιχειρήσεων και διαφημιστικών εταιρειών.
I...,59,60,61,62,63,64,65,66,67,68 70,71,72,73,74,75,76,77,78,79,...192