75
(ή δεοντολογική) γλώσσα. Να εντοπίσετε αυτή τη μορφή της γλώσσας και να εξηγήσετε ποιες
προθέσεις του ομιλητή, κατά τη γνώμη σας, εξυπηρετεί.
3. Να σχολιάσετε την τέταρτη παράγραφο του κειμένου («Στόχος μας είναι η ισχυρή Ελλάδα … με
τους στόχους, όμως, αμετακίνητους): α) ως προς το είδος κειμένου, το θέμα του, την πρόθεση
του συγγραφέα και β) ως προς τους τρόπους πειθούς και τα γενικότερα εκφραστικά μέσα.
4. Σε αφιερωματικό τεύχος του περιοδικού του σχολείου σου για την «Πολιτική», δημοσιεύεις
κάποιες σκέψεις σου, με τη μορφή άρθρου, για το πρότυπο του ενεργού και ώριμου πολίτη
και τα χαρακτηριστικά του υγιούς και εποικοδομητικού πολιτικού λόγου (300-400 λέξεις).
Η Δημοκρατία
Οι άνθρωποι, σαν μέλη μικρών και μεγάλων κοινωνικών ομάδων, είχαν πάντα να
αντιμετωπίσουν και να λύσουν ποικίλα προβλήματα που δημιουργούνται από τη
συμβίωσή τους. Τα πιο βασικά από τα προβλήματα αυτά είναι ο τρόπος με τον οποίο
λαμβάνονται οι αποφάσεις, ο καταμερισμός των υποχρεώσεων και η δίκαιη κατανομή
των αγαθών.
Για την επίλυση των προβλημάτων αυτών, αναπτύχθηκαν διάφοροι τρόποι, ένας
από τους οποίους είναι η δημοκρατία. Σαν τρόπος επίλυσης των προβλημάτων
που δημιουργεί η συμβίωση των ανθρώπων, η δημοκρατία εξετάζεται από τρεις
διαφορετικές πλευρές: σαν φιλοσοφική θέση, σαν πολίτευμα και σαν τρόπος ζωής.
Σαν φιλοσοφική θέση, η δημοκρατία ζητεί να καθορίσει την έννοια και την αξία
του ανθρώπου, καθώς και τη σχέση του με το κοινωνικό σύνολο. Σαν πολίτευμα, η
δημοκρατία ασχολείται με την επίλυση των διοικητικών προβλημάτων που δημιουργεί
η συμβίωση, βάσει της αρχής ότι «η εξουσία ανήκει σε όλους, προέρχεται από όλους
και αποβλέπει στην εξυπηρέτηση όλων». Σαν τρόπος ζωής, η δημοκρατία ασχολείται
με την προσωπική καλλιέργεια των ατόμων, έτσι ώστε να καταστούν ικανά, τόσο σαν
μέλη ομάδων όσο και σαν πολίτες, να συνεργάζονται μεταξύ τους για το κοινό καλό.
Είναι φανερό πως οι τρεις αυτές πλευρές της δημοκρατίας είναι αλληλένδετες και
αλληλεξάρτητες. Η δημοκρατία, σαν φιλοσοφική θεωρία, επισημαίνει τα προβλήματα
και δίνει το ιδεατό πρότυπο, σύμφωνα με το οποίο θα αναπτυχθεί η δημοκρατία σαν
πράξη, δηλαδή σαν πολίτευμα και σαν τρόπος ζωής.
Η δημοκρατία έχει άμεση σχέση με την παιδεία, την οποία επηρεάζει κι από την
οποία επηρεάζεται. Σαν φιλοσοφική θέση, η δημοκρατία θέτει στην παιδεία πλήθος
προβλημάτων. Σαν πολίτευμα, καθορίζει το γενικό σκοπό και τις επί μέρους επιδιώξεις
της εκπαίδευσης. Σαν τρόπος ζωής, διαμορφώνει τις παιδευτικές σχέσεις μεταξύ
I...,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74 76,77,78,79,80,81,82,83,84,85,...192