80
καταλαβαίνουμε ότι τα πράγματα μπορεί να έχουν εγκληματικές συνέπειες για την
υγεία και την ποιότητα της ζωής που του απομένει να ζήσει. Η απελπισία πάντα
ευνοεί την παλινδρόμηση του μυαλού μας σε αρχαϊκές μορφές σκέψης: στη μαγική
σκέψη των παιδιών και των πρωτογόνων. «Αρκεί να το θελήσω, αρκεί να το επιθυμήσω,
αρκεί να το σκεφτώ, και θα το κάνω να γίνει».
Φοβούμαι ότι στην εποχή της διάχυτης καχυποψίας και της ατομικής ανημποριάς,
στην εποχή όπου κυριαρχεί η αίσθηση ότι ο καθένας μόνος του έχει να αντιμετωπίσει
τα δεινά του βίου του, και όπου το εχθρικό παρόν συγκρούεται με ένα σκοτεινό μέλλον,
οι κάθε λογής μεσσίες θα βρίσκουν ολοένα και περισσότερο τόπο και λόγο ύπαρξης.
Όμως, πώς να το κάνουμε; Ο ορθός λόγος μέσα από τα αδιέξοδα, τις αντινομίες,
τα σκοτάδια του θα παραμένει ένα αντίδοτο στην απελπισία. Ένα αντίδοτο που οι
μεσσίες πάνε να υφαρπάξουν. Αν τους αφήσουμε...
[Φ. Τσαλίκογλου, εφημερίδα
Τα Νέα
, 27.2.2009]
1. Να εξηγήσετε τι δηλώνουν τα παρακάτω σχολιαστικά σημεία στίξης:
i. κατακτημένης (;) πίστης: § 2
ii. «μεσσίες»: § 2
iii. «γνήσιοι» προφήτες (!): § 2
iv. Αν τους αφήσουμε … : § 5
2. «Οι απαρηγόρητοι θα αναζητήσουν παρηγοριά στην αγκαλιά των εμπόρων της ελπίδας»:
Να επισημάνετε τον τρόπο και το μέσο πειθούς που χρησιμοποιεί σ’ αυτό το απόσπασμα η
συγγραφέας. Τι επιδιώκει;
3. Να εξηγήσετε την κυριολεκτική σημασία των παρακάτω μεταφορικών εκφράσεων:
i. Η πελατεία στους «μαγικούς οίκους» των ενδυματολόγων της ελπίδας σημειώνει μια
θεαματική άνοδο.
ii. Η θανάσιμη παγίδα παραμονεύει.
iii. Ο ιός της αμφιβολίας κερδίζει έδαφος.
4. Στην τέταρτη παράγραφο η συγγραφέας χρησιμοποιεί ευθύ λόγο. Να εντοπίσετε τα σχετικά
χωρία και να εξηγήσετε τι πετυχαίνει με αυτή την επιλογή;
5. Αν και η εποχή μας χαρακτηρίζεται ως εποχή ορθολογισμού, καθώς ο άνθρωπος πιστεύει
πως όλα εξαρτώνται από τη λογική και τον προγραμματισμό, πολλοί είναι αυτοί που
εκδηλώνουν την πίστη τους σε ανορθολογικές δυνάμεις (τύχη, ποικιλόμορφοι «μεσσίες»)
I...,70,71,72,73,74,75,76,77,78,79 81,82,83,84,85,86,87,88,89,90,...192