82
Πιο πέρα ακόμα: Ο άνθρωπος είναι κιόλας ελεύθερος απ’ τη στιγμή που θέλει να
είναι ελεύθερος -κι είναι δούλος από την ώρα που δεν απαρνιέται τη δουλεία. Γιατί
δουλεία είναι η αβουλία για ελευθερία, «δουλεία είναι η υποταγή ενός αδύναμου και
δειλού πνεύματος, που δεν διαφεντεύει τη θέλησή του».
[Μ. Πλωρίτης]
1. Αφούεντοπίσετεδύοπεριπτώσειςεπίκλησηςστηναυθεντία, ναεξηγήσετε, γιατί οσυγγραφέας
επιλέγει αυτόν τον τρόπο πειθούς.
2. Να σχολιάσετε το ύφος του κειμένου, αναφέροντας ενδεικτικά κάποια χωρία του.
3. Ποια η δομή και η συλλογιστική πορεία της τρίτης παραγράφου («Η αντι-θέση αυτή, […]
δηλαδή υποτασσόμαστε στην τυραννία»).
4. Οσυντάκτης του κειμένουσε κάποιασημεία κάνει χρήση τουμεταφορικού/ συνυποδηλωτικού
λόγου. Αφού επισημάνετε ενδεικτικές περιπτώσεις, να εξηγήσετε τι προσπαθεί να πετύχει
με αυτό.
5. «Ελευθερία ανάπηρη σου τάζουν»: Να χρησιμοποιήσετε τηφράση αυτήως θεματική πρόταση
και να αναπτύξετε μια παράγραφο με τη μέθοδο των παραδειγμάτων, αναφέροντας μορφές
περιορισμού της ελευθερίας (δείγματα ανελευθερίας) του σύγχρονου ανθρώπου.
ΕΛΛΑΔΑ & ΕΥΡΩΠΗ
Η Ελλάδα οδεύοντας προς την Ευρώπη οδεύει προς τον πραγματικό εαυτό της
Ποιος φοβάται την Ευρώπη; Όλοι μας. Την αποζητάμε και την τρομάζουμε. Την
απαιτούμε και την τρέμουμε. Τη θεωρούμε δικαιωματικά δική μας και ολοκληρωτικά
ξένη. Είναι και τα δύο. Η Ευρώπη γεννήθηκε από την Ελλάδα -μια Ελλάδα που δεν
υπάρχει πια. Προχώρησε, διαμορφώθηκε, οριστικοποιήθηκε, χωρίς την Ελλάδα. Και
σήμερα υποδέχεται τη μακρινή της πρόγονο, ψάχνοντας πεισματικά να ανακαλύψει
στα χαρακτηριστικά του προσώπου τις κρυφές ομοιότητες. Είναι δύσκολο να τις
βρει.
Η Ελλάδα έχει αρκετό δρόμο να κάνει, για να ξαναγυρίσει στην Ευρώπη. Όμως,
πρέπει να ξέρει πως οδεύοντας προς την Ευρώπη οδεύει προς τον πραγματικό εαυτό
της. Γιατί η Ευρώπη έσωσε από το ελληνικό πνεύμα τα καλύτερα στοιχεία και τα
συνέχισε τον καιρό που εμείς τα είχαμε χάσει. Αυτά που λέμε σήμερα δικά μας, από
I...,72,73,74,75,76,77,78,79,80,81 83,84,85,86,87,88,89,90,91,92,...192