59
• Επίκληση στη λογική
(χρήση επιχειρημάτων-τεκμηρίων ή σοφισμάτων υπέρ του προϊόντος…).
• Επίκληση στο συναίσθημα
(στόχος η πρόκληση συγκεκριμένων συναισθημάτων στον δέκτη,
που θα τον ωθήσουν στην αγορά του προϊόντος, π.χ. ευχαρίστηση, καταξίωση από την κατοχή
του προϊόντος, ενοχές από τη μη απόκτησή του, συναίσθημα ευθύνης απέναντι σε κάτι...).
• Επίκληση στην αυθεντία
(παρουσίαση του προϊόντος από κάποιον ειδικό, επιστήμονα ή
δημοφιλές πρόσωπο, ώστε το κύρος της άποψής του να επηρεάζει τον δέκτη…).
• Επίκληση στο ήθος του πομπού και του δέκτη.
• Λανθάνων αξιολογικός χαρακτηρισμός
(υπολανθάνει κάποιου είδους αξιολόγηση, η οποία
επηρεάζει άμεσα το δέκτη). Π.χ. το μήνυμα: «οι έξυπνοι οδηγούν Ρενώ» ενέχει πολλαπλή
αυτοαξιολόγηση που επηρεάζει τον δέκτη, όπως: αν θεωρεί τον εαυτό του «έξυπνο», πρέπει
να το αποδείξει, αγοράζοντας τη συγκεκριμένη μάρκα αυτοκίνητου, αν θέλει να δείχνει
«έξυπνος» ή να μην αφήσει υπόνοιες «μη έξυπνου» και πάλι θα πρέπει να αγοράσει το
προϊόν…
Πώς σχολιάζουμε ένα διαφημιστικό κείμενο;
• Αναφέρουμε το είδος του κειμένου (διαφημιστικό) και το θέμα του.
• Ποια μορφή έχει το μήνυμα;
• Ποιοι τρόποι (μέθοδοι) πειθούς χρησιμοποιούνται και ποια ιδιαίτερα μέσα / τεχνικές
διαφημιστικής πειθούς εφαρμόζονται;
• Εντοπίζουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της γλώσσας.
• Ολοκληρώνουμε την απάντησή μας εξηγώντας ότι με τον τρόπο αυτό εξυπηρετούνται οι
στόχοι του διαφημιστικού μηνύματος (π.χ. η προσέλκυση του ενδιαφέροντος του δέκτη, ο
εντυπωσιασμός του και, τελικά, η αγορά του προϊόντος κ.λπ.).
Να διαβάσετε την παρακάτω διαφημιστική καταχώριση της WWF για την προστασία του
φυσικού περιβάλλοντος και να απαντήσετε στα εξής: 1. Ποιοι είναι οι δέκτες του μηνύματος
αυτής της καταχώρισης; 2. Σε ποια κατηγορία διαφημιστικής πειθούς εντάσσεται το κείμενο, με
βάση τη μορφή του μηνύματος; Ποιες τεχνικές διαφημιστικής πειθούς χρησιμοποιεί; 3. Ποιους
τρόπους πειθούς χρησιμοποιεί η διαφήμιση αυτή; Είναι πειστική; Γιατί; Να αιτιολογήσετε την
άποψή σας, αναφέροντας σχετικά χωρία του κειμένου. 4. Να γράψετε ένα διαφημιστικό μήνυμα
που να συνοψίζει το περιεχόμενο της καταχώρισης αυτής.
I...,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58 60,61,62,63,64,65,66,67,68,69,...192