53
αισθητικό, ούτε αγωγής, ούτε ακόμα πρόβλημα «κάποιου» ελέγχου ή «κάποιου»
προβληματισμού. Είναι πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει ένα έθνος. Αλλά ακόμα
και πρόβλημα «παιδείας» και μόνον αν το χαρακτήριζε κανείς, πάλι, σε τελευταία
ανάλυση, θα έπρεπε να φτάσει στην ίδιαν αναγωγή, αφού ακριβώς αυτό το βασικό θέμα
που ονομάζουμε «Παιδεία» είναι, περισσότερο ίσως από κάθε άλλο, θέμα πολιτικό.
[Μ. Ανδρόνικος, «Η προστασία του περιβάλλοντος», περιοδικό
Χρονικό
, 1974. Στο βιβλίο:
Κείμενα Νεοελληνικής
Λογοτεχνίας Γ΄ Λυκείου
, εκδ. ΟΕΔΒ, Αθήνα 1983, σσ. 242-244]
1. Να σχολιάσετε τον τίτλο του κειμένου.
2. Να καταρτίσετε το γενικό διάγραμμα του κειμένου.
3. Να εξετάσετε τη συνοχή και τη συνεκτικότητα του κειμένου.
4. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, προβληματίζεστε κατά πόσον το σχολείο
μπορεί να συμβάλει στη διαμόρφωση της οικολογικής συνείδησης των μαθητών. Να
δημιουργήσετε ένα κείμενο με τη μορφή προτάσεων προς τον καθηγητή που έχει αναλάβει
πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, στο οποίο θα καταγράφετε τις προτεινόμενες
δραστηριότητες, με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε περιβαλλοντικά ζητήματα.
Εναλλακτικά
:
Η προοπτική εγκατάστασης μιας βιομηχανικής μονάδας στην περιοχή σας προκάλεσε έντονες
συζητήσεις και δίχασε τους κατοίκους. Μερικοί απ’ αυτούς επέμειναν στην αναγκαιότητα της
εγκατάστασής της, επειδή με τον τρόπο αυτό θα λυθούν τα οικονομικά προβλήματα της περιοχής,
και άλλοι το αντίθετο, υποστηρίζοντας ότι αυτή θα έχει οδυνηρές συνέπειες στο περιβάλλον.
Στην ανοικτή συζήτηση που ακολούθησε, αποφασίσατε να πάρετε τον λόγο και να εκφράσετε τη
δική σας θέση, τεκμηριώνοντάς την με κατάλληλα επιχειρήματα και ενδεικτικά παραδείγματα.
Να εκπονήσετε την εισήγησή σας, έκτασης 300 το πολύ λέξεων, ακολουθώντας παραγωγική
συλλογιστική πορεία για την τεκμηρίωση της θέσης σας.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΑ
(επιθετικότητα, βία, εγκληματικότητα, τρομοκρατία, χουλιγκανισμός)
Η απελπισία γενεσιουργός αιτία της ενδοσχολικής βίας
Από το 2006 (έρευνα ΕΚΚΕ) η σχολική βία στη χώρα μας περιλαμβάνει καταστροφές
σχολικού εξοπλισμού, βανδαλισμούς, λεκτική και σωματική βία (ξυλοδαρμούς),
εκφοβισμούς και αποκλεισμούς από τις παρέες. Στα αστικά κέντρα εμφανίζεται το
μεγαλύτερο ποσοστό. Μαθητές με χαμηλή βαθμολογία εμπλέκονται περισσότερο σε
I...,43,44,45,46,47,48,49,50,51,52 54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,...192