46
εκπρόσωπος του δεκαπενταμελούς του σχολείου σας, με αφορμή τις παραπάνωαντιτιθέμενες
απόψεις, καταθέτετε τον προβληματισμό σας σε ένα κείμενο 500 λέξεων, το οποίο πρόκειται
να υποβάλετε, με τη μορφή υπομνήματος, στην αρμόδια επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας,
που μελετά το θέμα.
Διαπολιτισμική εκπαίδευση
Στις σύγχρονες πολυεθνικές και πολυπολιτισμικές κοινωνίες της Ευρώπης
επανεμφανίζεται ένα παλιό πρόβλημα με νέους όρους: πώς μπορούν να συνυπάρξουν
οι διαφορετικές εθνικές και πολιτισμικές παραδόσεις; Χαρακτηριστικό είναι το
επεισόδιο που αφηγείται ο Barrington Moore στο βιβλίο του «Κοινωνικές ρίζες της
Δικτατορίας και της Δημοκρατίας», ένα επεισόδιο που έγινε το 1840 στην Ινδία. Σε
έναν βραχμάνο που υπεράσπιζε ως εθνικό έθιμο τη συνήθεια να καίνε τη χήρα, όταν
πέθαινε ο άντρας της, ένας Βρετανός αξιωματικός απάντησε με τα λόγια: «Το δικό
μου έθνος έχει κι αυτό ένα έθιμο· όταν οι άντρες καίνε ζωντανές τις γυναίκες, τους
κρεμάμε. Ας εφαρμόσουμε, λοιπόν, όλοι τα εθνικά μας έθιμα».
Μια σύγχρονη δημοκρατική και πλουραλιστική κοινωνία πρέπει να εξασφαλίσει
την ισότιμη συμμετοχή όλων των πολιτισμικών ομάδων στο κοινωνικό γίγνεσθαι,
με απόλυτο σεβασμό των ιδιαιτεροτήτων τους. Η προστασία των τρόπων ζωής και
της κληρονομιάς όλων μας μας δίνει τη δυνατότητα να γνωριστούμε καλύτερα
και να μοιραστούμε τον πλούτο που ο κάθε πολιτισμός προσφέρει στον άνθρωπο.
Στο σημείο αυτό πρέπει να γίνει κατανοητός ο κεφαλαιώδους σημασίας ρόλος των
εκπαιδευτικών συστημάτων.
Πράγματι, τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών της Ευρώπης μπορούν να
λειτουργήσουν ως καταλύτες αλλά και ως φυτώρια μόρφωσης Ευρωπαίων με
πολιτισμικές ταυτότητες συμβατές μεταξύ τους, χωρίς όμως να πέσουν στην παγίδα
του «ευρωκεντρισμού», ο οποίος είναι επικίνδυνος για την «παγκόσμια υγεία».
Βασικοί άξονες, λοιπόν, του εκπαιδευτικού γίγνεσθαι στα σχολεία μας θα πρέπει να
είναι όχι η εθνοκεντρική θεώρηση των διαφόρων πολιτισμών, αλλά η αναγνώριση της
σπουδαιότητας των άλλων πολιτισμών μέσα από την ισότιμη αντιμετώπισή τους,
η εξαφάνιση των στερεοτύπων κάθε μορφής, ο σεβασμός της διαφορετικότητας, η
καλλιέργεια της ανεκτικότητας, η ενίσχυση της διαπολιτισμικής επικοινωνίας.
Ηπροσπάθειά μας συνίσταται στο να «ανοίξουμε νέους δρόμους» και να προσδώσουμε
διαπολιτισμική διάσταση στη μορφή εκπαίδευσης που παρέχουμε, να βοηθήσουμε
τους μαθητές να απολαύσουν τα αγαθά της εκπαίδευσης στο μέγιστο βαθμό, έτσι ώστε
I...,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45 47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,...192