45
επειδή οι καθηγητές δεν δουλεύουν. Αυτό ελάχιστα επηρεάζει το φροντιστήριο, που
δημιουργείται από το «μποτιλιάρισμα» των υποψηφίων στους πανεπιστημιακούς
πυλώνες. Συχνά εγκωμιάζεται το γερμανικό σχολείο, γιατί δεν καλλιεργεί την
παραπαιδεία. Παραγνωρίζεται, όμως, το γεγονός ότι με τον πρώιμο διαχωρισμό
θέτει ταξικούς φραγμούς και είναι κοινωνικά άδικο. Στην Ιαπωνία, αντίθετα, όπου
εφαρμόζεται η στρατηγική της ελεύθερης πρόσβασης, το juku (φροντιστήριο στα
γιαπωνέζικα) υπάρχει σε μεγαλύτερη έκταση από ό,τι στην Ελλάδα, μολονότι οι
καθηγητές εκεί αποδεδειγμένα εργάζονται.
Συνεπώς, οι μηχανισμοί επιλογής είναι αμείλικτοι και ο «σιδηρούς κανών» της
ανισότητας δεν επιτρέπει εξαιρέσεις. Έτσι, όπου δεν υπάρχουν μηχανισμοί
διαφοροποίησης μέσα στο ίδιο το σχολείο, αναπτύσσονται έξω από αυτό με παράλληλα
σχολεία (το φροντιστήριο), όχι ενισχυτικά των αδυνάτων, αλλά ανταγωνιστικά των
ισχυρών. Και αυτό χαρακτηρίζει την ελεύθερη πρόσβαση: δίκαιη και ευαίσθητη
κοινωνικά, αλλά δεν αποφεύγει το φροντιστήριο κι έχει το δικό της κόστος.
Σ’ ό,τι αφορά τον άλλο παράγοντα, την αντιστάθμιση των πολιτιστικών ελλειμμάτων,
θα πρέπει να τονιστεί ότι αποτελεί τον ισχυρότερο παράγοντα εκπαιδευτικής
ανισότητας. Καθώς, δηλαδή, τα παιδιά της υπαίθρου και των εργατικών συνοικιών
μεγαλώνουν κατά κανόνα σε περιβάλλον απογυμνωμένο από πολιτιστικά ερεθίσματα,
εντάσσονται στο σχολείο με άνισες αφετηρίες. Είναι χρήσιμο και κρίσιμο, λοιπόν,
να διευθετηθεί γι’ αυτά μορφωσιογόνο περιβάλλον, ικανό να αντισταθμίσει τα
οικογενειακά ελλείμματα. Αν το κενό δεν αναπληρωθεί στην αφετηρία του, η
κατάσταση δυσκολεύει ακόμη περισσότερο και, συνοδευόμενο από την πρώιμη
επιλογή, οδηγεί στον βέβαιο αποκλεισμό τους.
[Ι. Ε. Πυργιωτάκης, εφημερίδα
Τα Νέα
, 26-27.8.2000]
1. Με ποιες μεταβατικές/συνδετικές/διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις επιτυγχάνεται η συνοχή
της τέταρτης παραγράφου και τι δηλώνει η κάθε μία λέξη ή φράση (ποιο το νόημά της);
2. Να αιτιολογήσετε με στοιχεία μέσα από το κείμενο τους τρόπους ανάπτυξης της δεύτερης και
της τρίτης παραγράφου.
3. Να γράψετε λέξεις ή ονοματικά σύνολα που ανήκουν στο ειδικό λεξιλόγιο του θέματος.
4. Να δικαιολογήσετε τη χρήση των εισαγωγικών σε ορισμένες λέξεις ή φράσεις του κειμένου.
5. Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η δωρεάν εκπαίδευση λύνει το πρόβλημα των
ίσων ευκαιριών στη μάθηση. Αντίθετα, ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι αποτελεί ανοιχτό
πρόβλημα της εκπαιδευτικής πολιτικής η άμβλυνση της εκπαιδευτικής ανισότητας. Εσείς, ως
I...,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44 46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,...192