44
5. Να σχολιάσετε το ύφος του κειμένου.
6. Σεημερίδαπουδιοργανώνει τοσχολείοσουμεθέμα«Νέοι, επαγγελματικόςπροσανατολισμός
και αγορά εργασίας», συμμετέχεις ως εκπρόσωπος της μαθητικής κοινότητας της Γ΄ Λυκείου.
Σε γραπτή εισήγησή σου (350-400 λέξεις), αναλαμβάνεις να ερμηνεύσεις την αντίληψη της
κοινωνίας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και παράλληλα να παρουσιάσεις τον ρόλο που
πρέπει να έχει η τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα σου. Μπορείς να υποστηρίξεις, ακόμη,
με κατάλληλα επιχειρήματα την ισοτιμία χειρωνακτικής και πνευματικής εργασίας. Θα
μπορούσες, μάλιστα, να καταθέσεις τα κριτήρια και τις προσδοκίες που πιστεύεις ότι πρέπει
να έχει ο νέος ο οποίος στοχεύει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Εκπαιδευτικές ανισότητες
Ένα ανοιχτό πρόβλημα της εκπαιδευτικής πολιτικής παραμένει η άμβλυνση της
εκπαιδευτικής ανισότητας, αφού η εξάλειψή της θεωρείται ανέφικτη. Η λύση
εξαρτάται από δύο κυρίως παράγοντες: τη στρατηγική επιλογής για τα ΑΕΙ και τον
βαθμό αντιστάθμισης των πολιτιστικών ελλειμμάτων.
Ως προς τον πρώτο παράγοντα έχουν αναπτυχθεί δύο κυρίως στρατηγικές: η
στρατηγική του πρώιμου αποκλεισμού και της ελεύθερης πρόσβασης. Η πρώτη
βασίζεται στην πρώιμη επιλογή των «εκλεκτών», γι’ αυτό και προβλέπει για κάθε
εκπαιδευτική βαθμίδα διαφόρους τύπους σχολείων, στα οποία εντάσσονται τα παιδιά
ανάλογα με την επίδοσή τους. Από τα σχολεία, όμως, αυτά μόνον ένα οδηγεί στο
Πανεπιστήμιο. Έτσι, με βάση τη διαδικασία αυτή, η μεγαλύτερη μερίδα των παιδιών
έχει αποκλειστεί πολύ νωρίς από το Πανεπιστήμιο (στη Γερμανία π.χ. από την Δ΄
Τάξη του Δημοτικού), το οποίο με τον τρόπο αυτό παραμένει μόνο για τους «λίγους».
Σύμφωνα με τη δεύτερη στρατηγική, το εκπαιδευτικό σύστημα παραμένει ελεύθερο
και ανοιχτό για όλους και η επιλογή αναβάλλεται, όσο το δυνατόν περισσότερο. Αντί
πολλών παράλληλων, υπάρχει ένας μόνο τύπος σχολείου και οι μαθητές μεταβαίνουν
από τη μία βαθμίδα στην άλλη χωρίς εισαγωγικές εξετάσεις και με χαλαρές σχετικά
διαδικασίες προαγωγής από τάξη σε τάξη. Είναι προφανές ότι η στρατηγική αυτή
επιλογής αφήνει στα παιδιά των χαμηλότερων κοινωνικο-οικονομικών στρωμάτων
πολλά περιθώρια αναπλήρωσης των κενών του αποστερημένου περιβάλλοντος. Γι’
αυτό και τα αποτελέσματα είναι αισθητά: η συμμετοχή τους στον φοιτητικό πληθυσμό
είναι στις περιπτώσεις αυτές πολύ μεγαλύτερη.
Ωστόσο, με τη στρατηγική αυτή συγκεντρώνεται μεγάλος αριθμός υποψηφίων,
για να διεκδικήσει μικρό αριθμό θέσεων στο Πανεπιστήμιο, ανταγωνισμός που
εκτρέφει την ιδιωτική εκπαιδευτική αγορά. Η «παραπαιδεία» δεν δημιουργείται,
I...,34,35,36,37,38,39,40,41,42,43 45,46,47,48,49,50,51,52,53,54,...192