54
παρόμοια περιστατικά είτε ως θύτες είτε ως θύματα. Τα αγόρια είναι συχνότερα
δράστες και θύματα σχολικού εκφοβισμού, με εξαίρεση την περίπτωση σεξουαλικής
προσβολής όπου θύματα είναι κυρίως τα κορίτσια.
Η σχολική βία ως βία «που εκφράζει αίτημα» χρειάζεται πάνω απ’ όλα μία απάντηση
ανοχής, διαλόγου, στήριξης και διαθεσιμότητας και όχι εύκολες ακυρωτικές λύσεις
τύπου «αποδιοπομπαίου τράγου». Στόχος του κάθε σχολείου και της εκπαίδευσης
είναι η κοινωνικοποίηση των μαθητών και η ανάδειξη της ατομικότητας μέσα από
την συλλογικότητα, τη συνεργασία της ομάδας, την αποδοχή του διαφορετικού. Ο
στόχος αυτός δεν επιτυγχάνεται, γιατί απλούστατα δεν έχει τεθεί ποτέ. Το υπάρχον
εκπαιδευτικό σύστημα αδυνατεί να κάνει την αυτοκριτική του και να εκσυγχρονιστεί,
απαντώντας στην ανάγκη δημιουργίας ενός ομαδο-συνεργατικού συστήματος
εκπαίδευσης, όπου ο ρόλος του μαθητή θα μεταβληθεί από μία παθητική στάση
ατομικής αποδοχής γνώσεων σε μία ενεργητική αναζήτηση και επεξεργασία γνώσεων,
έκφρασης ιδεών και συναισθημάτων σε ομαδική βάση.
Το κυρίαρχο εκπαιδευτικό σύστημα, με την στείρα και άκριτη αποστήθιση της
διδακτέας ύλης, οδηγεί στην τυποποίηση της γνώσης και στην αδυναμία να αναπτύξει
ο μαθητής μία προσωπική σχέση με αυτή και μέσω αυτής με τους συμμαθητές του.
Το γεγονός αυτό ακυρώνει τους νέους και τους οδηγεί σε σταδιακή συρρίκνωση της
εικόνας εκτίμησης του εαυτού τους, σε αδυναμία να εκφράσουν τη ματαίωση και
το θυμό τους. Η ανεπάρκεια και η κρίση του εκπαιδευτικού συστήματος οδηγεί σε
διάφορα επεισόδια (βίαιες συμπεριφορές και συγκρούσεις), που αναδεικνύουν τις
δυσκολίες κοινωνικοποίησης και ενσωμάτωσης των μαθητών. Έτσι, η σχολική βία
αναγορεύεται σε αίτημα-πρόφαση-αντίδραση.
Το σχολικό περιβάλλον, για να αποκτήσει πρωτίστως σχέσεις συνοχής, αλληλεγγύης
και ανθρωπισμού, πρέπει να εκπαιδεύει στο πλαίσιο της ομάδας και όχι να οδηγεί στην
αναπαραγωγή ενός εκπαιδευτικού μονόδρομου με στόχο τη βαθμολογική αξιολόγηση
του μαθητή από τον δάσκαλο, όπως γίνεται σήμερα. Ένα ομαδο-συνεργατικό
σύστημα εκπαίδευσης αποβλέπει στο να κινητοποιήσει τον μαθητή με την ενεργητική
ισότιμη συμμετοχή του στο πλαίσιο της μαθητικής ομάδας, με στόχο την κριτική
επεξεργασία, κατανόηση, παρουσίαση και αφομοίωση της διδακτέας ύλης. Ο ρόλος
του καθηγητή παραμένει το ίδιο αναγκαίος και σημαντικός, καθώς κατευθύνει και
συντονίζει τις μαθητικές ομάδες στα νέα τους καθήκοντα, αξιολογεί και εμπλουτίζει
το έργο τους. Η ανάπτυξη δυναμικής στο πλαίσιο μιας σχολικής ομάδας απαντά στις
πρωταρχικές και επιτακτικές ανάγκες των νέων για επικοινωνία, αυτοπραγμάτωση,
δημιουργική έκφραση και αυτοαξιολόγηση.
I...,44,45,46,47,48,49,50,51,52,53 55,56,57,58,59,60,61,62,63,64,...192