48
Με αφορμή τις παραπάνω σκέψεις και λαμβάνοντας υπόψη τις ραγδαίες αλλαγές που
συντελούνται στην επιστήμη, στην τεχνολογία, στην οικονομία, στην κοινωνική και πολιτική
ζωή, τώρα που έφτασε η στιγμή της αποφοίτησής σου από το Λύκειο, να επισημάνεις στους
συμμαθητές σου την αναγκαιότητα και τησημασία της «διαβίου παιδείας» γιαόλους, ανεξάρτητα
από το αν θα ακολουθήσουν περαιτέρω σπουδές ή όχι. Παράλληλα, να προτείνεις τρόπους
πραγμάτωσής της σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου. Το κείμενό σου θα αποτελέσει
ομιλία που θα εκφωνήσεις στη μαθητική κοινότητα της Γ΄ Λυκείου, με την ευκαιρία της γιορτής
που διοργανώνεται για τους απόφοιτους στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου σου.
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Η Ελλάδα και τα ανθρώπινα δικαιώματα
Η ανθρωπότητα ζει στον αστερισμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η πεντηκοστή
επέτειος της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου
[σ.σ. το έτος
1998]
γιορτάστηκε σε όλο τον κόσμο με μια σειρά εκδηλώσεων, όπου συμμετείχαν
πολιτικοί ηγέτες, εκπρόσωποι κυβερνήσεων, διακρατικών και μη κυβερνητικών
οργανισμών.
Οι επετειακές αναφορές στην Οικουμενική Διακήρυξη, όμως, δεν πρέπει να μας
κάνουν να ξεχνούμε ότι, παρά την αναμφισβήτητη πρόοδο που έχει σημειωθεί,
ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων παραμένει ζητούμενο και όχι οριστική
κατάκτηση. Τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκαν μαζικές παραβιάσεις μερικών από
τα θεμελιωδέστερα ανθρώπινα δικαιώματα σε πολλά μέρη του πλανήτη μας, ακόμη
και στη γειτονιά μας.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματική εφαρμογή των ανθρωπίνων
δικαιωμάτων αποτελεί ο σεβασμός τριών βασικών αρχών.
Η πρώτη θεμελιώδης αρχή είναι η οικουμενικότητα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων,
τα οποία δεν επιτρέπεται να καταπατούνται με πρόφαση τον σεβασμό των εθνικών,
πολιτισμικών, θρησκευτικών και άλλων ιδιαιτεροτήτων.
Η δεύτερη είναι ο αδιαίρετος χαρακτήρας των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Τόσο τα
ατομικά όσο και τα κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα πρέπει να αναγνωρίζονται
και να προστατεύονται στον ίδιο βαθμό, διότι ο σεβασμός των δικαιωμάτων κάθε
μιας από τις κατηγορίες αυτές αποτελεί προϋπόθεση άσκησης των δικαιωμάτων της
άλλης.
I...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...192