43
του Πανεπιστημίου Αθηνών, που πήραν μέρος στην έρευνα
που
προαναφέραμε και
δεν
είχαν
εισαχθεί στο Τμήμα της πρώτης προτίμησής τους, δήλωσε
ότι
το παραπάνω
γεγονός επηρέασε αρνητικά το ενδιαφέρον τους
για
σπουδές.
Σημαντικό είναι το
ποσοστό
αποφοίτων Λυκείου που στρέφονται, μετά
την
αποτυχία
εισαγωγής
τους
στα ελληνικά Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, προς τα
ιδρύματα
του εξωτερικού. Ορισμένοι μάλιστα προσανατολίζονται από την αρχή προς
αυτά.
Σύμφωνα με
τα
στοιχεία
της
Τράπεζας της
Ελλάδος,
οι Έλληνες φοιτητές
στο
εξωτερικό, που έπαιρναν από την Ελλάδα
συνάλλαγμα
για σπουδές,
ήταν το
1985,
28.754, το
1990, 32.068 και το 1992,
29.291.
Η οικονομική
αιμορραγία της
χώρας, η οποία δεν μπορεί να αντισταθμιστεί από
το γεγονός ότι
το κόστος
των σπουδών των ατόμων αυτών αναλαμβάνουν άλλες
χώρες, είναι
τεράστια. Το
συνάλλαγμα για σπουδές ανερχόταν
το 1985
σε 99 περίπου
εκατομμύρια
δολάρια και αντιπροσώπευε το 3,1% του ελλείμματος του ισοζυγίου
πληρωμών
.
Το
αντίστοιχο
ποσό
έφτασε το 1993 σε
231
εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα
με τα στοιχεία
της
Τράπεζας της Ελλάδος.
Στη συντριπτική
τους
πλειονότητα, οι φοιτητές αυτοί επιστρέφουν στη
χώρα
μας
μετά την αποπεράτωση των σπουδών τους, με εξαίρεση ίσως τους
πολύ καλούς
που
μένουν
οριστικά
ή για μεγάλα διαστήματα έξω. Όλοι αυτοί προστίθενται
στον
αριθμό
των
πτυχιούχων των ελληνικών τριτοβάθμιων ιδρυμάτων που αναζητούν, μάταια
αρκετές φορές, εργασία. Έτσι, διογκώνεται η αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και
ζήτησης πτυχιούχων και ενισχύονται τα φαινόμενα του κορεσμού επαγγελματικών
κλάδων και της ανεργίας.
[Mιχ. Κασσωτάκης - Δ. Παπαγγελής – Η. Βουλιούμης,
Η πρόσβαση στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση: Ιστορική
αναδρομή - Προβλήματα - Προοπτικές
, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 1996. Στο βιβλίο: Ε. Μαστρομανώλη, Κ. Γκορόγια,
Κριτήρια αξιολόγησης στην Έκθεση-Έκφραση. Γ΄ Λυκείου
, εκδ. Σαββάλας, Αθήνα 1999, σσ. 48-49]
1. Να εντοπίσετε: α) το θέμα που απασχολεί τον συντάκτη του κειμένου, β) τη θέση του και γ)
τα επιχειρήματα και τα τεκμήρια που χρησιμοποιεί.
2. Με ποια συλλογιστική πορεία (παραγωγική ή επαγωγική) αναπτύσσεται το κείμενο; Να
δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
3. Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί ευρύτατα τα στατιστικά στοιχεία ως τεκμήρια. Ποια είναι η
γνώμη σας; Πιστεύετε ότι είναι κάθε φορά αξιόπιστα τα αποτελέσματά τους.
4. Να βρείτε τρεις διαφορετικές σημασίες της λέξης «σπουδές» και να σχηματίσετε αντίστοιχα
μια πρόταση για την καθεμιά.
I...,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42 44,45,46,47,48,49,50,51,52,53,...192