32
5. Αξιολόγηση των τεκμηρίων
Κάποτε παρατηρείται ο πομπός να χρησιμοποιεί κάποια στοιχεία αμφίβολης ποιότητας,
κύρους ή επιστημονικής αξίας, που επέχουν θέση τεκμηρίων. Εκτός, λοιπόν, από την αξιολόγηση
των επιχειρημάτων, ο δέκτης (ο ακροατής ή ο αναγνώστης) οφείλει να ελέγχει την αξιοπιστία
των τεκμηρίων (στατιστικά στοιχεία, πορίσματα ερευνών, παραδείγματα, εμπειρικές αλήθειες,
παραθέματα/μαρτυρίες κ.λπ.) που χρησιμοποιούνται από τον πομπό, προκειμένου αυτός να
πείσει για την ορθότητα της θέσης του. Συνεπώς, ο λόγος που χρησιμοποιεί ο πομπός πρέπει
να στηρίζεται όχι μόνο σε ορθά (ισχυρά) επιχειρήματα, αλλά και σε τεκμήρια εξακριβωμένα και
επεξεργασμένα, αν θέλει ναπείσει για την ορθότητα και την αξία της θέσης του ή της πληροφορίας
που μεταδίδει.
Προδιαγραφές ορθότητας και αποδεκτότητας των τεκμηρίων
:
• Να είναι επιστημονικώς άρτια, τόσο από άποψη μεθοδολογίας, όσο και στην αναφορά των
επιστημονικών φορέων.
• Να είναι συγκεκριμένα, αξιόπιστα, κατάλληλα και σχετικά με το θέμα, επαρκή σε αριθμό και
έγκυρα.
• Να παρουσιάζονται ολοκληρωμένα και πλήρη.
• Να είναι κοινώς αποδεκτά.
Ποιες από τις παρακάτω προτάσεις είναι τεκμηριωμένες και ποιες ατεκμηρίωτες;
1. Με εξακόσιες χιλιάδες απολύσεις το 2001, τον πληθωρισμό να εκτινάσσεται στο 4,4% τον
Ιανουάριο του 2002, την ανεργία να πλησιάζει το 11% και την ανεργία των νέων, ειδικότερα,
να βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο απ’ όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (21,6%), η
κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι μισθωτοί, η τεράστια, δηλαδή, πλειοψηφία των πολιτών,
δεν μοιάζει καθόλου ρόδινη.
2. Ο νόμος που κατατέθηκε από τη Βουλή είναι φιλεργατικός, όπως αναμενόταν από μια
κυβέρνηση που υποστηρίζει σταθερά τα δικαιώματα των εργαζομένων.
3. Το ότι η διασύνδεση των οικονομικών συμφερόντων με την πολιτική εξουσία αποδεικνύει το
έλλειμμα δημοκρατίας στην Ελλάδα είναι αυτονόητο, αλλά και εξακριβωμένο.
Να διαβάσετε πάλι το απόσπασμα «Συγγνώμη, δεν σας ακούω, γιατί έχει πολύ θόρυβο»
(σσ. 7-8) και: α) Να παρουσιάσετε την άποψη/θέση που υποστηρίζει ο συγγραφέας. β) Να
αξιολογήσετε τα συγκεκριμένα τεκμήρια που χρησιμοποιεί, προκειμένου να καταλήξει στο
συμπέρασμά του.
I...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...192