64
β) Διαφορές του προφορικού λόγου από τον γραπτό
Αν τώρα σας ζητούσαν να απαντήσετε γραπτά στο παραπάνω ερώτημα: «Ποιες είναι οι
διαφορές ανάμεσα στον προφορικό και γραπτό λόγο;», δείτε πώς θα ήταν το γραπτό κείμενό
σας. Μπορείτε στη συνέχεια να συγκρίνετε τις δύο απαντήσεις, την πρώτη σε προφορικό λόγο
και τη δεύτερη σε γραπτό, που δόθηκαν από το ίδιο πρόσωπο για το ίδιο θέμα και να εντοπίσετε
τις διαφορές. Βοηθητικό υλικό, μπορείτε να αντλήσετε από τη θεωρία που ακολουθεί.
Απομαγνητοφωνημένος
προφορικός λόγος
Γραπτός λόγος
Ο γραπτός λόγος είναι δυσκολότερος
απ’ τον προφορικό γιατί εε χρειάζεται
να τον μάθει κανείς στο σχολείο - να
μάθει ορθογραφία, συντακτικό εε
(
) οι δάσκαλοι είναι πιο αυστηροί
όταν διορθώνουν μια άσκηση γραπτή
ενώ στα προφορικά δεν είναι τόσο - εε
δείχνουν μεγαλύτερη επιείκεια ++
ακόμα ο γραπτός λόγος εε ο προφορικός
λόγος τον μαθαίνεις μιλώντας με τους
άλλους - δε χρειάζεται να διαβάσεις
++ (
) ο προφορικός λόγος είναι πιο
άμεσος - ναι με τον προφορικό λόγο
δύο άνθρωποι επικοινωνούν ζωντανά
εε βλέπουν κι ακούν ο ένας τον άλλο
++ στο γραπτό λόγο βλέπεις μπροστά
σου μόνο ένα ψυχρό κείμενο κι αν δεν
το καταλαβαίνεις δεν έχεις τον άλλο να
τον ρωτήσεις τι εννοεί (
).
Η εκμάθηση του γραπτού λόγου είναι
δυσκολότερη απ’ αυτή του προφορικού.
Χρειάζεται να παρακολουθήσει κανείς το
σχολείο και να διδαχτεί ορθογραφία και
συντακτικό. Οι δάσκαλοι, εξάλλου, και
γενικότεραοι άνθρωποι είναι αυστηρότεροι
στη διόρθωση ή την κριτική αντίστοιχα ενός
γραπτού κειμένου, ενώ είναι περισσότερο
επιεικείς και λιγότερο σχολαστικοί με τον
προφορικό λόγο. Ο τελευταίος, μάλιστα,
αναπτύσσεται φυσικά μέσα από την
επικοινωνία με τους συνανθρώπους.
Πλεονέκτημα του προφορικού λόγου είναι
και η αμεσότητα. Με την προφορική ομιλία
δύο άνθρωποι επικοινωνούν ζωντανά,
έχοντας οπτική και ακουστική επαφή, ενώ
η γραπτή επικοινωνία είναι πιο ψυχρή και
ευνοεί περισσότερο τις παρανοήσεις και τις
παρερμηνείες, αφού το μήνυμα μπορεί να
είναι δίσημο ή και πολύσημο και ο πομπός
δεν παραβρίσκεται, ώστε να το ερμηνεύσει.
[Ε. Μαστρομανώλη, Κ. Γκορόγια,
Κριτήρια αξιολόγησης στην Έκθεση-Έκφραση
Α΄ Λυκείου
, εκδ. Σαββάλας, Αθήνα 1999, σσ. 42-43]
1...,54,55,56,57,58,59,60,61,62,63 65,66,67,68,69,70,71,72,73,74,...192