61
κατά την πόρτα. Μα η αγανάκτηση τον έπνιξε. Γύρισε, το λοιπόν, κι άρχισε καινούρια
δημηγορία:
Στην Ευταλία… Άιντε συ να πεις στην Ευταλία να στα μαγειρέψει! Συ που δεν
είσαι άνδρας της... Εγώ, δηλαδή, δεν έχω δικαίωμα να φάω ένα μεζέ, να πιω ένα
κρασί;
Αργά κατάλαβε πως μιλούσε στα κούφια, ένεκα πως ο μαγαζάτορας είχε αποτραβηχτεί
στην κουζίνα. Σήκωσε, το λοιπόν, τους ώμους και τράβηξε πάλι κατά την πόρτα.
Φαίνεται όμως πως δε βολούσε η ψυχή του να ξεκολλήσει εύκολ’ απ’ το μαγαζί.
Περνώντας μπροστά στην παρέα μας, κοντοστάθηκε. Ήθελε κουβέντα.
Έχει τσιγάρο;
Απόκριση καμία. Είδαμε τι κολλιτσίδα ήταν, αν του μιλούσαμε, ξεκολλημό δε θα ’χε.
Αυτός όμως εκεί!
Θέλω τσιγάρο.
Δεν έχει! του λέει ο Αγλέουρας.
Πώς δεν έχει, αφού καπνίζετε!
* τσαμπούκ (λέξη τουρκική) = γρήγορα
* ερίφης = κακομοίρης, που θέλει να φαίνεται έξυπνος
* στράτσο = χοντρό χαρτί κατώτερης ποιότητας για περιτύλιγμα
* υπομάλης = κάτω από τη μασχάλη
Το παρακάτω απομαγνητοφωνημένο απόσπασμα προέρχεται από απάντηση που
δόθηκε στο ερώτημα: «Ποιες είναι οι διαφορές ανάμεσα στον προφορικό και γραπτό λόγο;». Να
απαντήσετε στα εξής:
α) Παρατηρήστε πώς αποδίδεται σ’ αυτό το απόσπασμα ο προφορικός λόγος;
β) Αν είχατε τη δυνατότητα να ακούσετε τη μαγνητοφώνηση του ίδιου αποσπάσματος ή να
παρακολουθήσετε τη μαγνητοσκόπησή του, ποια επιπλέον γνωρίσματα της ομιλίας θα
εντοπίζατε;
Ο γραπτός λόγος είναι δυσκολότερος απ’ τον προφορικό γιατί εε χρειάζεται να τον
μάθει κανείς στο σχολείο - να μάθει ορθογραφία, συντακτικό εε (
) οι δάσκαλοι
είναι πιο αυστηροί όταν διορθώνουν μια άσκηση γραπτή ενώ στα προφορικά δεν είναι
τόσο - εε δείχνουν μεγαλύτερη επιείκεια ++ ακόμα ο γραπτός λόγος εε ο προφoρικός
λόγος τον μαθαίνεις μιλώντας με τους άλλους - δε χρειάζεται να διαβάσεις ++ (
)
ο προφορικός λόγος είναι πιο άμεσος - ναι με τον προφορικό λόγο δύο άνθρωποι
επικοινωνούν ζωντανά εε βλέπουν κι ακούν ο ένας τον άλλο ++ στο γραπτό λόγο
βλέπεις μπροστά σου μόνο ένα ψυχρό κείμενο κι αν δεν το καταλαβαίνεις δεν έχεις
τον άλλο να τον ρωτήσεις τι εννοεί (
).
[Ε. Μαστρομανώλη, Κ. Γκορόγια,
Κριτήρια αξιολόγησης στην Έκθεση-Έκφραση
Α΄ Λυκείου
, εκδ. Σαββάλας, Αθήνα 1999, σ.42]
1...,51,52,53,54,55,56,57,58,59,60 62,63,64,65,66,67,68,69,70,71,...192