56
αντιστοιχεί και στην υλικοπνευματική οντότητα της χώρας μου. Που είναι μικρή σε
έκταση χώρου και απέραντη σε έκταση χρόνου. Χωρίς να λησμονεί κανείς ότι στο
μάκρος εικοσιπέντε αιώνων δεν υπήρξε ούτε ένας, επαναλαμβάνω, ούτε ένας, που να
μη γράφτηκε ποίηση στην ελληνική γλώσσα. Να τι είναι το μεγάλο βάρος παράδοσης
που το όργανο αυτό σηκώνει.
[Οδ. Ελύτης,
«Λόγος στην απονομή του Βραβείου Νόμπελ»
]
Αφού μελετήσετε το κείμενο που ακολουθεί, να εξετάσετε τους λόγους που οι νέοι
προτιμούν το κινητό τηλέφωνο για τη μεταξύ τους ομιλία και να καταγράψετε τις αρνητικές
συνέπειες από τη χρήση του. Οι απόψεις σας θα αποτελέσουν ομιλία (300-350 λέξεις) σε ημερίδα
που διοργανώνει το σχολείο σας με θέμα «Γλώσσα και Τεχνολογία».
Καθώς, λοιπόν, ο κάθε κάτοικος αποκτούσε και το κινητό του τηλέφωνο, αργά αλλά
σταθερά η μικρή τους χώρα άλλαζε μορφή. Δεν είχε πια περιπατητές, αλλά ανθρώπους
που συνομιλούσαν περιπατώντας, δεν είχε συλλογική ζωή, αφού η ζωή περιστρεφόταν
περί το ατομικό κινητό των πολιτών, δεν είχε μυστικά, αφού ο διπλανός -που
συνομιλούσε μεγαλόφωνα- ίσως να ήταν υπουργός ή παράγων της δημόσιας ζωής.
Η περιπόθητη διαφάνεια είχε επιτευχθεί. Έτσι δεν προκαλούσε πια διαμαρτυρίες ότι
ο ήχος των κινητών τηλεφώνων ακουγόταν παντού: Σε αεροδρόμια και σε συναυλίες,
σε κλειστές αίθουσες συμβουλίων ή στη σιωπή του τοπίου, σε ερωτικές στιγμές ή
τότε που οι φίλοι συναντήθηκαν και μιλούσαν για τα παλιά. Στη μικρή μας λοιπόν
χώρα, που όδευε ήδη στην τρίτη χιλιετία, όλοι μιλούσαν μέσω των κινητών για τη ζωή,
τον εαυτό τους και τους άλλους, λίγο γινόταν αντιληπτό ότι η ζωή, ο εαυτός τους και
οι άλλοι έμοιαζαν διαρκώς να απομακρύνονται. Ήταν μάλιστα τέτοια η επικράτηση
της ιδεολογίας των κινητών που μια νέα τεχνολογική εξέλιξη επιβλήθηκε χωρίς
αντιδράσεις. Η εξέλιξη αυτή επέτρεπε τον άμεσο εντοπισμό της θέσεως του κινητού
τηλεφώνου, συνεπώς και της θέσεως -που μπορεί να ήταν μια μοναχική διαδρομή,
ή μια ερωτική εστία- του κατόχου. Τα περιθώρια της προσωπικής ζωής στένευαν
ασφυκτικά.
[Γιώργος Γραμματικάκης, κείμενο από τον Τύπο]
Ο καθηγητής σου στέλνει ένα κείμενο σε ραδιοφωνικό σταθμό. Στο κείμενο αυτό δεν
δέχεται ότι τα graffiti αποτελούν τρόπο έκφρασης και επικοινωνίας των μαθητών. Να υποθέσεις
ότι στέλνεις και εσύ με τη σειρά σου ένα κείμενο στον ραδιοφωνικό σταθμό, στον οποίο εκθέτεις
τη δική σου άποψη που έρχεται σε αντίθεση με αυτή του καθηγητή σου.
1...,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55 57,58,59,60,61,62,63,64,65,66,...192