173
στάση ζωής, έτσι ώστε να μπορέσουν να απομακρυνθούν και να βρουν τη δική τους
ταυτότητα και άποψη ζωής. Το πιθανότερο είναι ότι ύστερα από μερικά χρόνια θα
αποδειχθεί ότι ήμασταν οι άνθρωποι που... γνώριζαν πολλά! Και τότε θα συμφωνούν
μαζί μας και θα υιοθετήσουν κάποια ανάλογη με τη δική μας στάση ζωής. Τις
περισσότερες φορές έτσι γίνεται. Επανέρχονται σ’ αυτά που έμαθαν σπίτι τους.
Αυτή η κρίσιμη φάση στη ζωή των παιδιών μας χρειάζεται, πέρα από κάποιες βασικές
γνώσεις, απέραντη υπομονή, κατανόηση και εμπιστοσύνη στον εαυτό μας. Πρέπει
να ξέρουμε, να έχουμε πιστέψει ότι οι αλλαγές στη συμπεριφορά τους είναι τόσο
φυσιολογικές όσο και οι αλλαγές στο σώμα τους. Πρέπει να έχουμε υπομονή με
τα σκαμπανεβάσματα στις ανάγκες τους και στη διάθεσή τους. Πρέπει να είμαστε
σίγουροι για τον εαυτό μας και να μη μας διαλύουν οι κατηγορίες τους. Πρέπει να
μπορούμε να είμαστε ευέλικτοι και με ανοιχτό μυαλό, για να ακούσουμε την αλήθεια
ή τη δόση αλήθειας που εμπεριέχουν οι κατηγορίες τους.Δύσκολη εποχή για τους
γονείς, επιμένω. Χρειαζόμαστε κουράγιο και μεγάλη υποστήριξη, που μπορεί να
βρεθεί με την κουβέντα με άλλους ομοιοπαθείς γονείς.
[Ανθή Δοξιάδη, κείμενο από το διαδίκτυο και την εφημερίδα
Καθημερινή
, 7.5.2009.
Επιλογή, σύνθεση και διασκευή αποσπασμάτων]
Χαρακτηριστικά εφηβικής ηλικίας (με τη μορφή Θεματικών προτάσεων/περιόδων):
– Ραγδαίες αλλαγές συμβαίνουν στο σώμα του εφήβου στις οποίες δυσκολεύεται να
προσαρμοστεί.
– Ο έφηβος αποκτά αφαιρετική σκέψη και μπορεί πλέον να επεξεργάζεται όχι μόνο
συγκεκριμένες έννοιες αλλά και αφηρημένες.
– Σε αυτό ακριβώς το γεγονός οφείλεται η επαναστατική του διάθεση, η τάση του για
αμφισβήτηση και κατάρριψη του παραδοσιακού, ο ιδεαλισμός του.
– Στον συναισθηματικό τομέα, ο έφηβος βασανίζεται από ψυχολογική ένταση και αστάθεια,
πράγμα το οποίο προκαλεί φανερές μεταβολές στη συμπεριφορά του.
– Αισθάνεται ανασφάλεια και αβεβαιότητα, αυτό του δημιουργεί έλλειψη αυτοπεποίθησης
και τον ωθεί στην εναντίωση προς κάθε μορφή εξουσίας.
– Η αναζήτηση της προσωπικής του ταυτότητας είναι επίπονη διαδικασία που τον γεμίζει άγχος,
επειδή επιδιώκει να ανακαλύψει τον εαυτό του και να θέσει μελλοντικούς στόχους.
– Η ανάγκη να γίνει αποδεκτός από τις ομάδες των συνομηλίκων, τον οδηγεί στην πλήρη
ταύτιση μαζί τους.
– Το ειδικό λεξιλόγιό του -ένα είδος αργκό που χρησιμοποιεί ο έφηβος και συνεπάγεται
αδυναμία στην έκφραση, τη σκέψη και τη νόηση- πηγάζει ακριβώς από αυτήν την ανάγκη
1...,163,164,165,166,167,168,169,170,171,172 174,175,176,177,178,179,180,181,182,183,...192