178
«Ανέστιοι» σιγά σιγά θα καταντήσουμε όλοι μας. Θα μοιράζουμε τη ζωή μας εδώ κι
εκεί. Αρχίσαμε κιόλας να τη μοιράζουμε: ανάμεσα στη μόνιμη κατοικία, στο σπίτι
της εξοχής, στα κέντρα του παραθερισμού, στις εκδρομές του Σαββατοκύριακου,
στα ταξίδια. Το παλιό, στέρεο νόημα του σπιτιού, που ευνοούσε τις σταθερές
καταστάσεις, που έδινε το αίσθημα της μονιμότητας, της ασφάλειας, της συνέχειας,
της συνέπειας, που δημιουργούσε και διατηρούσε την παράδοση, που έγραφε Ιστορία,
όχι «ρεπορτάζ», σε λίγο θα είναι μια ξεπερασμένη υπόθεση. Άλλωστε, και τώρα, πριν
ένα σύνολο ανθρώπων, πριν ένα σπιτικό γνωρίσει τον εαυτό του, κατακερματίζεται.
Τα παιδιά σπουδάζουν, σταδιοδρομούν, παντρεύονται, το ένα εδώ, το άλλο εκεί.
Οι αυριανοί άνθρωποι δεν θα έχουν περίπου παιδική ηλικία. Γιατί παιδική ηλικία
σημαίνει σπίτι, σημαίνει στοργή, σημαίνει δεσμός, δεν σημαίνει περιπλάνηση και
περιοδική στάθμευση.
[Ι. Μ. Παναγιωτόπουλος,
Η σιωπή και ο λόγος
, εκδ. Φιλιππότη, Αθήνα
2
1985,
σσ. 45-49. Επιλογή αποσπασμάτων]
Λεξιλόγιο
κράσπεδα= άκρη πεζοδρομίου, το άκρο, τελευταίο όριο αντικειμένου, επιφάνειας
καινοθήρες= κυνηγοί του καινούργιου
ιματισμός= ενδυμασία, ρούχα
ανέστιος= δίχως εστία, σπίτι, κατοικία
ρεπορτάζ= δημοσιογραφική έρευνα, μεταφορικά: κάτι το φευγαλέο, το μη μόνιμο
Η «γλώσσα» της μόδας
Η «ανάγνωση» του ενδύματος γίνεται εξαιρετικά δύσκολη, γιατί οι μόδες έχουν
ασταθή και αμφίσημα νοήματα.
«Τι είναι η μόδα τελικά;», έγραφε ο Όσκαρ Ουάιλντ. «Συνήθως είναι μια μορφή
ασχήμιας τόσο ανυπόφορη που πρέπει να την αλλάζουμε κάθε έξι μήνες». Πράγματι,
η μόδα, ως συστατικό στοιχείο της νεωτερικότητας, συνδέθηκε με τη συνεχή
καινοτομία, την καταστροφή του παλαιού και τη δημιουργία του καινούργιου. Βασικό
χαρακτηριστικό της μόδας είναι να επιβάλλει ως νέο κανόνα ό,τι μέχρι χθες ήταν η
εξαίρεση και να το εγκαταλείπει και πάλι, όταν γίνει κοινός τόπος, κτήμα των πολλών.
Συνδέεται, συνεπώς, με την αλλαγή, το καινούργιο και την εφευρετικότητα. Εν τούτοις,
στην πραγματικότητα η μόδα δεν εισάγει ποτέ κάτι που είναι ουσιωδώς καινούργιο,
γιατί η αληθινή καινοτομία δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή και να απορροφηθεί γρήγορα
στην πολιτισμική καθημερινότητα. Συχνές είναι αντίθετα οι αναφορές στο παρελθόν
1...,168,169,170,171,172,173,174,175,176,177 179,180,181,182,183,184,185,186,187,188,...192