40
ε)  Η διακήρυξη των ανθρώπινων δικαιωμάτων και ο έμπρακτος σεβασμός τους αποτελούν
πραγμάτωση του ανθρωπιστικού ιδεώδους.
Να δώσετε την κυριολεκτική σημασία των παρακάτω μεταφορικών εκφράσεων:
• Δεν φτάνει η ζημιά που έκανε, αλλά ζητάει και τα ρέστα.
• Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, δεν το βάζει κάτω.
• Τα ’κανε μούσκεμα.
• Έπεσε έξω στις εκτιμήσεις του.
• Έγινε καπνός.
• Καβάλησε το καλάμι.
• Λύνει και δένει.
• Του υποσχέθηκε πως θα τον βοηθήσει και αυτός το έδεσε κόμπο.
• Έφτασε ο κόμπος στο χτένι.
• Πλήρωσε τη νύφη.
Να δείτε τώρα πώς χρησιμοποιείται η λέξη «σύννεφο» στις παρακάτω προτάσεις και να
δηλώσετε τη λειτουργία της γλώσσας:
α) Η Μαρία πετούσε στα σύννεφα.
β) Σύννεφο ήταν και πέρασε.
γ) Έπεσα απ’ τα σύννεφα.
δ) Το σύννεφο έφερε βροχή.
«Τα γραπτά μηνύματα από το κινητό τηλέφωνο»:
Διατυπώστε προφορικά ή γραπτά την άποψή σας για τον ρόλο που παίζει αυτός ο τρόπος
έκφρασης (γραπτό μήνυμα στο κινητό) στην καθημερινή σας επικοινωνία. Το κείμενό σας να
έχει πληροφοριακό χαρακτήρα, να χρησιμοποιήσετε, δηλαδή, τη γλώσσα με την αναφορική /
κυριολεκτική /δηλωτική της λειτουργία. Στη συνέχεια, διατυπώστε τις απόψεις σας για το ίδιο
θέμα, προσπαθώντας να εκφράσετε και τα συναισθήματά σας για τον συγκεκριμένο τρόπο
επικοινωνίας και δίνοντας έμφαση στη μορφή (μεταφορές, παρομοιώσεις, εικόνες κ.λπ.). Το
κείμενό σας να έχει ποιητικό/συνυποδηλωτικό χαρακτήρα.
1...,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39 41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,...192