120
Βασικές διαφορές με το δοκίμιο
:
• Η επιφυλλίδα έχει συνήθως μικρότερη έκταση από το δοκίμιο.
• Ο επιφυλλιδογράφος εκμεταλλεύεται, ανάλογα και με τις προθέσεις του, τα τυπογραφικά
μέσα-τεχνάσματα, για να εστιάσει καλύτερα την προσοχή του δέκτη του και να αυξήσει την
αποδεκτότητα του μηνύματός του.
• Η επιφυλλίδα δημοσιεύεται αναγκαστικά σε έντυπο (εφημερίδα κατά κύριο λόγο).
Ανατριχιαστική αποκάλυψη
Την Κυριακή, λοιπόν, της 5ης του Οκτώβρη στα «Κυριακάτικα» παρουσίασαν,
ανάμεσα στα άλλα, και μια μικρή ταινία-έρευνα κάποιου συντάκτη που σταματούσε
στους δρόμους της Αθήνας ανύποπτους περαστικούς και περαστικές, νέους και νέες,
ώριμους και ώριμες, υπερώριμους και υπερώριμες, τέλος πάντων χαρακτηριστικό
δείγμα για δημοσκόπηση ή σφυγμομέτρηση, νεοελληνιστί «γκάλοπ», των γνώσεών
τους για την πολιτιστική μας κληρονομιά. Το ερώτημα φαινόταν απλό, απλοϊκό θα το
υπέθετε κανείς, όμως αποδείχθηκε τραγικά εύστοχο· αυτό έκανε την «ανατριχιαστική»
αποκάλυψη. Το ερώτημα ήταν: «Τι είναι ο Παρθενώνας;». Όλοι όσοι ρωτήθηκαν, δέκα
δεκαπέντε, δεν μπορώ να είμαι βέβαιος, εκτός από έναν τελευταίο νέο, όλοι, λοιπόν,
όχι μονάχα αγνοούσαν τι είναι ο Παρθενώνας, αλλά έδωσαν τις πιο απροσδόκητες
απαντήσεις με το πιο απερίγραπτο (κυριολεκτικά) ύφος. Αν απαντούσαν: «Δεν ξέρω»,
θα έλεγα πως αποκαλύφθηκε η άγνοια των Νεοελλήνων, η αδιαφορία τους για ό,τι
βλέπουν καθημερινά, η έλλειψη της πιο απλής περιέργειας κ.λπ. Όμως δεν ήταν αυτή
η απάντηση· η αντίδρασή μου ήταν τέτοια, ώστε δεν κατόρθωσα να συγκρατήσω με
ακρίβεια την ποικιλία των απαντήσεων· ανατρίχιασα από όσα έβλεπα και άκουγα.
Μια νεαρή με το πιο ηλίθιο χαμόγελο του κόσμου είπε πως «δεν ασχολείται με
τέτοια»· κάποιος είπε πως είναι βέβαια παλιός, κάπου στα χίλια οχτακόσια τόσα,
άλλος πως ήταν δικαστήριο, άλλος σχολείο, ένας αγανάκτησε που δεν τον άφηναν
στις σκοτούρες του και τον απασχολούσαν με τέτοιες ανοησίες και ούτω καθεξής.
Ο συντάκτης είχε την έξυπνη ιδέα να θέσει το ίδιο ερώτημα σε μερικούς ξένους.
Αν δεν ήταν όλοι απόλυτα ενήμεροι, κανείς, βέβαια, δεν απάντησε τόσο ανόητα,
όσο οι Έλληνες· και είναι χαρακτηριστικό πως η τελευταία απάντηση, που δόθηκε
από κάποιον Ιάπωνα, ήταν ακριβέστατη σε όλα τα σημεία. Από τη μέρα εκείνη
αναλογίζομαι αδιάκοπα τι σημαίνει για μας πολιτιστική κληρονομιά· και όχι μόνο
κληρονομιά· τι σημαίνει πολιτιστική ζωή, λαϊκή επιμόρφωση, πολιτιστικές εκδηλώσεις
και όλα τα άπειρα ηχηρά παρόμοια που ακούμε και διαβάζουμε από το πρωί έως το
βράδυ καθημερινές και Κυριακές, προπάντων τους θερινούς μήνες του πολιτιστικού
I...,110,111,112,113,114,115,116,117,118,119 121,122,123,124,125,126,127,128,129,130,...192