119
Ύφος
Προσωπικό και οικείο, αλλά και
απρόσωπο, σοβαρό και αντικειμενικό,
αναλόγως του είδους του δοκιμίου.
Απρόσωπο, αντικειμενικό.
Απλή σύνταξη (πληθώρα κύριων
προτάσεων και μικρών σε έκταση
περιόδων).
Δομή
Ανάλογα με το είδος του δοκιμίου
(αποδεικτικό ή στοχαστικό).
Δομή ανεστραμμένης πυραμίδας
(τίτλος, περίληψη, ανάλυση/
ανάπτυξη): η καθαρή δομή που
διευκολύνει τη γρήγορη, εύκολη ή
ακόμα και διαγώνια ανάγνωση του
άρθρου.
Σκοπός - στόχος
Η πληροφόρηση των δεκτών, η οποία
μάλιστα δεν σχετίζεται με επίκαιρα, αλλά
με διαχρονικά θέματα.
Η εξωτερίκευση και έκφραση
προσωπικών απόψεων του πομπού
πάνω σε ένα θέμα της αρεσκείας του.
Η ενημέρωση-πληροφόρηση του
αναγνωστικού κοινού πάνω στα
βασικά γεγονότα των ημερών.
Η έκφραση προσωπικής άποψης και
διαφόρων προσωπικών σχολίων
πάνω στην επίκαιρη είδηση
(ερμηνευτική δημοσιογραφία).
Να διαβάσετε πάλι το κείμενο με τίτλο «Η ανάπτυξη της επιστήμης στον 21ο αιώνα» (σσ.
87-88) και να αναζητήσετε σε αυτό στοιχεία και χαρακτηριστικά που το κατατάσσουν στο άρθρο.
Δοκίμιο και Επιφυλλίδα
Βασικές ομοιότητες της επιφυλλίδας με το δοκίμιο
:
• Και τα δύο κειμενικά είδη συντάσσονται από πνευματικούς ανθρώπους, ανθρώπους ειδικούς
σε κάποιο κλάδο της επιστήμης και όχι από επαγγελματίες δημοσιογράφους.
• Και τα δύο κειμενικά είδη απευθύνονται στο πλατύ κοινό, όμως σε ένα κοινό με κάποια
βασική παιδεία και με πνευματικές ανησυχίες, που θα ενδιαφερθεί να μάθει τις απόψεις
ενός ειδικού πάνω σε ένα επιστημονικό ή άλλο ειδικό θέμα.
• Ούτε η επιφυλλίδα ούτε το δοκίμιο έχουν επικαιρικό χαρακτήρα. Ακόμα κι αν λάβουν την
αφορμή της συγγραφής τους από κάποιο επίκαιρο γεγονός, δεν εξαντλούνται στο επίκαιρο,
αλλά επιχειρούν αναγωγή στο διαχρονικό και το μόνιμο.
• Και τα δύο κειμενικά είδη συντάσσονται με πρόθεση να παρουσιαστούν και να αναλυθούν
οι απόψεις του πομπού πάνω σε ένα ειδικό θέμα, αλλά και (ενδεχομένως) να πειστούν οι
δέκτες για τη βασιμότητα και την αξία των απόψεων αυτών.
• Και στα δύο κειμενικά είδη, η γλωσσική έκφραση είναι πιο προσεγμένη, απαιτητική,
φροντισμένη (ειδικότερο λεξιλόγιο, πιο πολύπλοκη σύνταξη με συχνό υποτεταγμένο λόγο
κ.λπ.), πράγμα το οποίο δεν ισχύει πάντοτε σε ένα δημοσιογραφικό άρθρο.
I...,109,110,111,112,113,114,115,116,117,118 120,121,122,123,124,125,126,127,128,129,...192