109
Κοινό- Δέκτης
Ευρύ κοινό μορφωμένων,
καλλιεργημένων, προβληματισμένων
ανθρώπων.
Περιορισμένο, ειδικό κοινό επιστημόνων,
μελετητών, επαγγελματιών.
Σκοπός
Ανάπτυξη προβληματισμού,
ευαισθησίας, καλλιέργεια, τέρψη του
δέκτη.
Μετάδοση συγκεκριμένων γνώσεων,
μόρφωση του δέκτη.
Να διαβάσετε πάλι το κείμενο που αναφέρεται στον «εθελοντισμό» (σσ. 86-87)
και να αναζητήσετε σε αυτό στοιχεία και χαρακτηριστικά που το κατατάσσουν στην
πραγματεία  –  μελέτη (επιστημονικό λόγο).
Ι Ι . ΔΟΚΙΜΙΟ & ΡΗΤΟΡ ΙΚΟΣ – ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΣ
ΛΟΓΟΣ
Τα είδη του
ρητορικού-λογοτεχνικού λόγου
είναι η
διδαχή
, το
ημερολόγιο
, η
επιστολή
και η
ομιλία / συνομιλία - διάλογος
. Αφού ορίσουμε σύντομα τις έννοιες, θα επικεντρωθούμε στη
σύγκριση του δοκιμίου με τα παραπάνω είδη.
Σημείωση: Για τη σχέση του δοκιμίου με τη διδαχή, βλ. παραπάνω: «Η πειθώ στο δοκίμιο», σ. 97. Για την επιστολή,
τον διάλογο και την ομιλία (προσχεδιασμένος προφορικός λόγος), βλ. στο βιβλίο της Α΄ Λυκείου. Για το ημερολόγιο,
βλ. στο βιβλίο της Β΄ Λυκείου.
Διδαχή
Ημερολόγιο
Επιστολή
Ομιλία / συνομιλία-
διάλογος
Λόγος με πρόθεση
νουθεσίας, αλλά
και προσπάθεια
άμεσου επηρεασμού
του αναγνώστη ή
ακροατή. Αποτελεί
διακριτικό γνώρισμα
της εκκλησιαστικής
(όπως και της
πολιτικής και όποιας
άλλης) ρητορικής.
Είδος αυτοβιογραφίας
που στηρίζεται
στη χρονολογική
καταγραφή
προσωπικών
βιωμάτων, καθώς και
κρίσεων, σχολίων και
παρατηρήσεων στα
καθημερινά γεγονότα.
Γραπτή επικοινωνία
μεταξύ δύο
ανθρώπων, που
βρίσκονται μακριά ο
ένας από τον άλλο.
Συζήτηση μεταξύ
δύο ή περισσότερων
ατόμων, τα οποία
με τη σειρά τους
εκφράζουν τις σκέψεις
και τα συναισθήματά
τους. Ανήκει
περισσότερο στο
λογοτεχνικό είδος.
I...,99,100,101,102,103,104,105,106,107,108 110,111,112,113,114,115,116,117,118,119,...192