124
μας τα δίνουν ούτε ως δάνειο!’», που είναι άρθρο.
2. Τι νομίζετε ότι εξυπηρετεί η διαίρεση του άρθρου σε ενότητες και πλαγιότιτλους;
3. Να δικαιολογήσετε τη χρήση των εισαγωγικών στο παραπάνω κείμενο.
4. Σε επιστολή που στέλνετε στην εφημερίδα, η οποία δημοσίευσε το παραπάνω άρθρο,
ανασκευάζετε τις απόψεις που καταγράφονται και παραθέτετε τα δικά σας επιχειρήματα,
υπερασπιζόμενοι την αναγκαιότητα επιστροφής των μαρμάρων στην Ελλάδα.
ΘEMATA Γ ΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ- ΕΚΘΕΣΗ
ΠΑΡΑΔΟΣΗ
Η σημασία της Παράδοσης
Βρισκόμαστε σ’ ένα σταυροδρόμι· δεν ήμασταν ποτέ απομονωμένοι· μείναμε πάντα
ανοιχτοί σ’ όλα τα ρεύματα −Ανατολή και Δύση· και τ’ αφομοιώναμε θαυμάσια τις
ώρες που λειτουργούσαμε σαν εύρωστος οργανισμός. […] Συνταραζόμαστε κι εμείς,
δικαιολογημένα ή αδικαιολόγητα, από διαδοχικές κρίσεις, αποκαλυπτικές εφευρέσεις
και φόβους, που δεν αφήνουν τον ανθρώπινο νου να ηρεμήσει− σαν την καλαμιά
στον κάμπο. Μπροστά σ’ αυτά, τι μας μένει για να βαστάξουμε, αν απαρνηθούμε τον
εαυτό μας; Δεν μένω τυφλός στα ψεγάδια
1
μας, αλλά έχω την ιδιοτροπία να πιστεύω
στον εαυτό μας. Σας παρακαλώ να με συγχωρήσετε που μνημονεύω εδώ προσωπικές
εμπειρίες· δεν έχω άλλο πειραματόζωο από εμένα. Και η προσωπική μου εμπειρία
μου δείχνει πως το πράγμα που με βοήθησε, περισσότερο από κάθε άλλο, δεν ήταν οι
αφηρημένοι στοχασμοί ενός διανοουμένου, αλλά η πίστη και η προσήλωσή μου σ’ έναν
κόσμο ζωντανών και περασμένων
2
ανθρώπων· στα έργα τους, στις φωνές τους, στον
ρυθμό τους, στη δροσιά τους. Αυτός ο κόσμος, όλος μαζί, μου έδωσε το συναίσθημα
πως δεν είμαι μια αδέσποτη μονάδα, ένα άχερο στ’ αλώνι. Μου έδωσε τη δύναμη να
κρατηθώ ανάμεσα στους χαλασμούς που ήταν της μοίρας μου να ιδώ. Κι ακόμη, μ’
έκανε να νιώσω, όταν ξαναείδα το χώμα που με γέννησε, πως ο άνθρωπος έχει ρίζες,
κι όταν τις κόψουν πονεί, βιολογικά, όπως όταν τον ακρωτηριάσουν. […]
Κι όλα τούτα θα μπορούσα να τα ονομάσω με τη λέξη παράδοση, που την ακούμε
κάποτε ψυχρά και μας φαίνεται υπόδικη
3
. Αλήθεια, υπάρχουν ροπές
4
που νομίζουν
πως η παράδοση μας στρέφει σε έργα παρωχημένα
5
και ανθρώπους παρωχημένους·
I...,114,115,116,117,118,119,120,121,122,123 125,126,127,128,129,130,131,132,133,134,...192