125
πως είναι πράγμα τελειωμένο και άχρηστο για τις σημερινές μας ανάγκες· πως δεν
μπορεί να βοηθήσει σε τίποτε τον σημερινό τεχνοκρατικό άνθρωπο, που γνώρισε
φριχτούς πολέμους και φριχτότερα στρατόπεδα συγκεντρώσεως· αυτόν τον άνθρωπο
που αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στην κατάσταση του θηρίου και την κατάσταση
του ανδροειδούς
6
. Η παράδοση είναι, λοιπόν, ένα περιττό βάρος που πρέπει να
εξοβελιστεί
7
. Μου φαίνεται πως αυτές οι ροπές εκπορεύουνται από τη σύγχρονη
απελπισία για την αξία του ανθρώπου. Είναι τα συμπτώματα ενός πανικού, που, εν
ονόματι του ανθρώπου, τείνουν να κατακερματίσουν την ψυχή του ανθρώπου. Όμως
τι απομένει, αν βγάλουμε από τη μέση τον άνθρωπο;
[Γ. Σεφέρη,
Δοκιμές
, τόμος 2, εκδ. Ίκαρος, Αθήνα 1974, σσ. 175-177. Εξετάσεις Γ΄ Λυκείου, Μάιος 2008]
1. ψεγάδια = ελαττώματα.
2. περασμένων = ανθρώπων που έχουν φύγει από τη ζωή.
3. υπόδικη = υπόλογη, ένοχη.
4. ροπές = απόψεις.
5. παρωχημένα = ξεπερασμένα.
6. του ανδροειδούς = του ανθρωπόμορφου.
7. εξοβελιστεί = διωχτεί.
1. Νααναπτύξετεσεμίαπαράγραφο (70-80λέξεις) τοπεριεχόμενοτουπαρακάτωαποσπάσματος
του κειμένου: «Δεν μένω τυφλός στα ψεγάδια μας, αλλά έχω την ιδιοτροπία να πιστεύω στον
εαυτό μας».
2. Το παραπάνω κείμενο ανήκει στο στοχαστικό δοκίμιο. Να καταγράψετε δύο σχετικά
παραδείγματα με προσωπικό - βιωματικό χαρακτήρα και τρία σχετικά παραδείγματα με
μεταφορική λειτουργία της γλώσσας. Τέλος, να εντοπίσετε και άλλα χαρακτηριστικά του
στοχαστικού δοκιμίου.
3. Να σχηματίσετε μία πρόταση ή μία περίοδο για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις: εφευρέσεις,
εμπειρία, αμφιταλαντεύεται, τεχνοκρατικό, πανικού.
4. Ποια είναι η σημασία της λέξης
παράδοση
σε καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις;
α) Απαραίτητη προϋπόθεση για την πνευματική ανάπτυξη ενός λαού είναι η δημιουργική
αξιοποίηση της
παράδοσής
του.
β) Ακολουθώντας την
παράδοση
της οικογένειας, ασχολήθηκε και αυτός με τη νομική
επιστήμη.
I...,115,116,117,118,119,120,121,122,123,124 126,127,128,129,130,131,132,133,134,135,...192