121
οργασμού, όταν τα φεστιβάλ συναγωνίζονται σε αριθμό και πάθος τους χειμερινούς
ποδοσφαιρικούς αγώνες. Αλλά είναι καιρός να ξαναγυρίσουμε στον Παρθενώνα. Οι
απαντήσεις που άκουσα δεν μαρτυρούσαν την άγνοια, βεβαίωναν την αδιαφορία των
ανθρώπων αυτών για πράγματα που είναι πέρα από την προσωπική τους ικανοποίηση·
βεβαίωναν ακόμη πως δεν υπάρχει καμιά ντροπή για το πνευματικό αυτό γύμνωμα.
Και βέβαια οι τελευταίοι φταίχτες ήταν οι άνθρωποι που έδιναν τις ανατριχιαστικές
απαντήσεις στο απλό ερώτημα για τον Παρθενώνα. Αυτοί πορεύονται το δρόμο
τους. Όμως εμείς οι άλλοι, που καμαρώνουμε, όταν μας αποκαλούν «ηγεσία» του
τόπου, πνευματική, πολιτική και τα λοιπά εύηχα και εύστοχα επίθετα και ουσιαστικά,
όλοι εμείς που σκιαμαχούμε από έδρες υψηλές και περίοπτες, τι κάνουμε για να
ξυπνήσουμε σ’ αυτούς τους ανθρώπους το ενδιαφέρον και την αγάπη για όλα όσα
νεμόμαστε και σπαταλούμε; Σχεδόν τίποτε. Και η πολιτεία; Η οργανωμένη κοινωνία,
στην οποία ο πολίτης αποθέτει τις ελπίδες του για την περίφημη «ποιότητα ζωής»,
ξοδεύει τα λιγοστά ποσά που απομένουν από τις δαπάνες που θεωρεί πιο επιτακτικές
-που όμως δεν είναι όλες- σε κάποιες εκδηλώσεις που σπάνια ικανοποιούν και πολύ
σπανιότερα αποβλέπουν σε παροχή ουσιαστικών πολιτιστικών στοιχείων στον πολίτη.
Η παιδεία μας ολοένα γίνεται πιο χρησιμοθηρική, το ραδιόφωνο και η τηλεόραση
σπανιότατα είναι παιδευτικά και η λεγόμενη τοπική αυτοδιοίκηση εξαντλείται σε
κάποιες δραστηριότητες βιτρίνας. Οι βιβλιοθήκες είναι από τα πιο παραμελημένα
ιδρύματα στον τόπο μας και, όπου υπάρχουν, δεν βρίσκουν την ανταπόκριση που θα
ευχόταν κανείς.
[Μ. Ανδρόνικος,
Ελληνική Κιβωτός
, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 1994.
Επιλογή και διασκευή αποσπασμάτων για τις ανάγκες της άσκησης]
1. Το παραπάνω κείμενο ανήκει στο γραμματειακό είδος της επιφυλλίδας. Να αναζητήσετε τα
χαρακτηριστικά που το επιβεβαιώνουν.
2. Να χωρίσετε το κείμενο σε παραγράφους (παραγραφοποίηση), να δικαιολογήσετε τον
χωρισμό και να βάλετε έναν πλαγιότιτλο σε κάθε παράγραφο. Να διακρίνετε τις νοηματικές
ενότητες του κειμένου και να τις τιτλοφορήσετε. Στη συνέχεια, να σχολιάσετε την αλληλουχία
και τη συνοχή του κειμένου.
3. Δημοσκόπηση: να αναλύσετε τη λέξη στα συνθετικά της μέρη και να δώσετε τη σημασία της.
Ακολούθως, να δημιουργήσετε νέα σύνθετα, αλλάζοντας το δεύτερο συνθετικό.
4. Νασχηματίσετεπροτάσειςστιςοποίεςοι ακόλουθες λέξειςθαχρησιμοποιούνται κυριολεκτικά:
φτώχεια, αναπηρία, οκνηρία, ατημελησία.
I...,111,112,113,114,115,116,117,118,119,120 122,123,124,125,126,127,128,129,130,131,...192