130
«αληθινής πίστης» προς τις άλλες εθνικές ομάδες. Αυτή είναι η αποστολή τους.
Να υποτάσσονται, δηλαδή, στην κρατική ιδεολογία, να ταυτίζουν την ύπαρξή τους
μ’ αυτή και να αγωνίζονται για την επικράτησή της. Γι’ αυτό ακριβώς ο εθνικισμός
θεωρείται μορφή ψύχωσης, που δημιουργεί την ομαδική εγρήγορση. Ο εθνικισμός είναι
η άλλη όψη του ρατσισμού, γιατί όπως ο ρατσιστής είναι εγκλωβισμένος στο σχήμα
ανωτερότητας-κατωτερότητας, έτσι και ο εθνικιστής συνδέεται με τους ομοεθνείς
του μ’ ένα συλλογικό βίωμα αυτοέξαρσης, πίσω από το οποίο μπορεί να κρύβεται η
δίψα για δύναμη ή η μικρότητα, που όμως αντισταθμίζεται από ιδέες μεγαλείου.
Βέβαια, σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να συγχέεται ο εθνικισμός με τους αγώνες
των λαών να κερδίσουν την εθνική τους ανεξαρτησία και την ελευθερία τους από
κάποιον αυθαίρετο και καταπιεστικό δυνάστη.
Είναι, συνεπώς, σαφές ότι ο αληθινός πατριωτισμός είναι αγώνισμα πνευματικό, ενώ ο
εθνικισμός αποτελεί ανάσχεση στον πολιτισμό, αφού οι συνέπειές του είναι οδυνηρές
για τους ανθρώπους και την ειρήνη. Αν όλοι μας κατανοήσουμε ότι το δικαίωμα
στη διαφορά πρέπει να μας ενώνει, τότε θα δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για
μια κοινωνία ενωμένη, κοινωνία που θα θεμελιώνεται στον γνήσιο πατριωτισμό
και στην αποδοχή ότι κάθε λαός πρέπει να οφείλει, να διατηρεί τη δική του εθνική
προσωπικότητα.
[Τ. Κωσταλά – Ν. Καμαργιάρης,
Έλλογη Σκέψη
, τ. Δ. Στο βιβλίο: Τ. Δ. Κωσταλά,
Λόγου Σπουδή. Έκθεση – Έκφραση Γ΄ Λυκείου. Τόμος Β΄
, εκδ. Σαββάλας, Αθήνα 2001, σσ. 298-300]
1. Ποιο είναι το θέμα με το οποίο ασχολείται ο συντάκτης του κειμένου.; Ποια η θέση/άποψή
του και με ποια επιχειρήματα/στοιχεία την υποστηρίζει; Ποια συλλογιστική πορεία εφαρμόζει
ο συγγραφέας σε όλο το κείμενο κατά την ανάπτυξη των σκέψεών του;
2. «Οεθνικισμόςστιςμέρεςμαςδυστυχώςαναζωπυρώνεται», αναφέρεται στοκείμενο.Μπορείτε
να παραθέσετε κάποια αντιπροσωπευτικά παραδείγματα, τα οποία να πιστοποιούν και ν’
αποδεικνύουν αυτή την αναβίωση;
3. «Αγαπώ την πατρίδα μου, επειδή αγαπώ τις πατρίδες». Να σχολιάσετε την άποψη τουManzini
σε μία παράγραφο.
4. Να συγκεντρώσετε στοιχεία που υπάρχουν στο κείμενο που σας δόθηκε τόσο για τον
πατριωτισμό/εθνισμό όσο και για τον εθνικισμό και να δημιουργήσετε μία παράγραφο με τη
μορφή της σύγκρισης – αντίθεσης, σχετικά με τη διαφορά των δύο αυτών εννοιών.
5. Ποια η δομή και ο τρόπος ανάπτυξης της πρώτης («Το κοινό πεδίο αναφοράς […] εθνική
I...,120,121,122,123,124,125,126,127,128,129 131,132,133,134,135,136,137,138,139,140,...192