173
και τα ζητούμενα που θέτει η ερώτηση. Συχνά στο απόσπασμα υπάρχουν αντωνυμίες
(αυτό, εκείνο...) που δεν αναφέρονται συγκεκριμένα σε έννοιες με αποτέλεσμα να μας
δημιουργούνται ερωτηματικά. Στην περίπτωση αυτή, οφείλουμε να διαβάσουμε προσεκτικά
το κείμενο, για να αντιληφθούμε το τι ακριβώς εννοεί.
• Εφαρμόζουμε όσα γνωρίζουμε για την ανάπτυξη της παραγράφου, έτσι ώστε η δομή της
να εμφανίζει τα μέρη από τα οποία αποτελείται (Θεματική περίοδος - Σχόλια/Λεπτομέρειες
- Κατακλείδα. Με άλλα λόγια: Εισαγωγή - Απόδειξη - Συμπέρασμα). Αν και η χρήση της
κατακλείδας είναι προαιρετική, επιθυμητό είναι στην κατασκευή παραγράφου να την
παραθέτουμε, ώστε η παράγραφος να έχει ολοκληρωμένη μορφή (αρχή - μέση - τέλος).
• Διατυπώνουμε τη θέση με τη μορφή θεματικής περιόδου (αυτούσια ή εμπλουτισμένη: π.χ.
Είναι γεγονόςότι...). Υπάρχει, δηλαδή, ηδυνατότηταναχρησιμοποιηθεί,ωςθεματικήπρόταση,
η φράση προς σχολιασμό, εφόσον είναι σύντομη και περιεκτική. Γενικώς, αποφεύγουμε τη
μεταφορική/συνυποδηλωτική χρήση του λόγου και χρησιμοποιούμε κυριολεκτική έκφραση
για την απόδοση του νοήματος.
• Παραθέτουμε το αποδεικτικό υλικό, που εξηγεί ή αναλύει τη θέση, στα σχόλια/ λεπτομέρειες.
• Τέλος, καταγράφουμε/αναδιατυπώνουμε τη θέση μας ως συμπέρασμα στην κατακλείδα.
Αν ζητηθεί η ανάπτυξη της παραγράφου να γίνει με συγκεκριμένη μέθοδο/τρόπο (π.χ.
αιτιολόγηση), χρησιμοποιούμε για τη συνοχή των περιόδων της παραγράφου τις ανάλογες
λέξεις ή φράσεις στα σχόλια/λεπτομέρειες (π.χ. γιατί, αφού, επειδή, καθώς κ.ά.).
• Επιζητούμε να παρουσιάζει η παράγραφος όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που την καθιστούν
ένα ολοκληρωμένο κείμενο.
– Ενότητα των επιμέρους ιδεών με την κύρια ιδέα.
– Αλληλουχία/λογική διάταξη των προτάσεων/ιδεών.
– Συνεκτικότητα/εσωτερική σύνδεση των ιδεών/νοημάτων.
– Συνοχή/εξωτερική σύνδεση των προτάσεων/περιόδων.
[Για τη συνοχή, βλ. το βιβλίο της Α' Λυκείου].
– Πληρότητα/παράθεση επαρκών αποδεικτικών στοιχείων.
2. Ανασκευή επιχειρημάτων
Ενδέχεται να μας δοθεί ένα αδύναμο επιχείρημα και να μας ζητηθεί να το ανασκευάσουμε/
ανατρέψουμε. Σε αυτήν την περίπτωση, με τεκμηριωμένο τρόπο και επιχειρηματολογώντας,
θα καταθέσουμε τη δική μας αντίθετη άποψη σε ένα μικροκείμενο μίας παραγράφου. Για τη
δημιουργία, λοιπόν, μικροκειμένων ανασκευής επιχειρημάτων ακολουθούμε την παρακάτω
μέθοδο εργασίας.
I...,163,164,165,166,167,168,169,170,171,172 174,175,176,177,178,179,180,181,182,183,...192