163
όπως τηλέφωνο, Η/Υ κ.λπ.),
• αν είναι γραπτό, τότε σε ποιον τύπο κειμένου ανήκει (επιστολή, αίτηση, άρθρο εφημερίδας,
πρόσκληση, διαφημιστικό φυλλάδιο κ.λπ.).
Οι ιδιαίτερες, λοιπόν, περιστάσεις/συνθήκες κατά τις οποίες εκφωνείται ένας λόγος ή για τις
οποίες γράφεται ένα κείμενο, συνιστούν το
επικοινωνιακό πλαίσιο
. Λαμβάνοντας, συνεπώς,
υπόψη μας την επικοινωνιακή περίσταση, συνθέτουμε το περιεχόμενο ενός κειμένου και, κυρίως,
χρησιμοποιούμε την κατάλληλη γλώσσα, το ανάλογο ύφος, τις αναγκαίες προσφωνήσεις, τον
τίτλο του κ.λπ. Αυτό σημαίνει ότι το ίδιο άτομο μπορεί να μιλήσει ανάλογα με τις συγκεκριμένες
κάθε φορά ανάγκες
σε πολλά επίπεδα και με διαφορετικό ύφος
.
[βλ. και στο βιβλίο της Α’ Λυκείου:
Κεφάλαιο Πρώτο. ΙΙ. Οι ποικιλίες της γλώσσας - Γλώσσα και κοινωνικό και υφολογικό επίπεδο]
.
Τα συνηθέστερα επικοινωνιακά κείμενα που ζητούνται, ανάλογα με τις επικοινωνιακές
περιστάσεις, είναι:
1. Προσχεδιασμένος προφορικός λόγος: Ομιλία / Διάλεξη / Εισήγηση/Ανακοίνωση
2. Άρθρο
3. Επιφυλλίδα
4. Επιστολή
5. Δοκίμιο
6. Ημερολόγιο
7. Διάλογος
8. Συνέντευξη
1. Προσχεδιασμένος προφορικός λόγος: Ομιλία / Διάλεξη / Εισήγηση /
Ανακοίνωση
Είναι το πιο απαιτητικό είδος λόγου, γιατί συνδυάζει την οργάνωση του αποδεικτικού
λόγου και στοιχεία προφορικότητας.
Χαρακτηριστικά:
• Ως λόγος πειστικός χρησιμοποιεί όλους τους τρόπους πειθούς. Μπορεί να αφορμάται από
ένα γεγονός της επικαιρότητας ή από τις εμπειρίες του πομπού.
• Η συναισθηματική εμπλοκή και η ενεργοποίηση του κοινού / ακροατηρίου μπορεί να γίνει
μέσω της περιγραφής, της αφήγησης, του χιούμορ ή της επίκλησης στο ήθος του.
• Ως στοιχεία προφορικότητας μπορούν να θεωρηθούν:
I...,153,154,155,156,157,158,159,160,161,162 164,165,166,167,168,169,170,171,172,173,...192