162
• Δεοντολογικός
: Δίνω προτάσεις για τη θεραπεία ή αντιμετώπιση ενός θέματος, αν αυτό δεν
αποτελεί ζητούμενο του θέματός μου.
• Ερωτηματικός
: Καταλήγω με ένα ερώτημα που προκύπτει από την ανάλυση του θέματός μου
και μπορεί να είναι το έναυσμα/ερέθισμα για το θέμα μιας άλλης έκθεσης.
Γενικές οδηγίες συγγραφής
:
• Λαμβάνουμε υπόψη το επικοινωνιακό πλαίσιο και το κειμενικό είδος (άρθρο, ομιλία,
εισήγηση, επιστολή κ.λπ.).
• Σημειώνουμε το όριο των λέξεων που μας διατίθεται.
• Διαβάζουμε προσεκτικά την εκφώνηση και υπογραμμίζουμε όλα τα ζητήματα ή τις έννοιες
που θίγονται. Πρέπει να αναφερθούμε σε όλα.
• Συντάσσουμε ένα διάγραμμα των όσων θέλουμε να γράψουμε.
• Το κείμενό μας πρέπει να διακρίνεται από συνεκτικότητα (λογικό ειρμό) και συνοχή (μορφική
σύνδεση). Οι θεματικές ενότητες (πρόλογος, κυρίως θέμα: ανάλυση – προτάσεις, και επίλογος)
πρέπει να είναι διακριτές.
• Αποφεύγουμε τον μακροπερίοδο λόγο (δύσκολος στον χειρισμό, συντακτικά λάθη, στρυφνός
και κουράζει τον αναγνώστη/ακροατή).
• Αποφεύγουμε την υπερβολή στην έκφραση, τις επαναλήψεις και τους πλατειασμούς, καθώς
και τις λέξεις που δεν μπορούμε να χειριστούμε. Επιδιώκουμε την απλότητα, τη φυσικότητα
και την οικονομία του λόγου. Εστιάζουμε στα ουσιώδη.
I I . ΤΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟ ΠΛΑΙ Σ ΙΟ ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ
Το κείμενο που πρόκειται να συνθέσουμε, πρέπει να είναι ενταγμένο στο κατάλληλο
πλαίσιο επικοινωνίας. Το επικοινωνιακό πλαίσιο διαφοροποιείται ανάλογα με:
• τον πομπό (ποιος μιλάει ή γράφει),
• τον δέκτη (σε ποιον απευθύνεται),
• το θέμα της επικοινωνίας,
• τον σκοπό (για ποιο σκοπό μιλάει ή γράφει),
• το μήνυμα (ποιο μήνυμα απευθύνει ο πομπός στον δέκτη και πώς το διατυπώνει),
• τον τρόπο της επικοινωνίας (συζήτηση με φυσικό τρόπο ή μέσα από κανάλι επικοινωνίας,
I...,152,153,154,155,156,157,158,159,160,161 163,164,165,166,167,168,169,170,171,172,...192