167
• Έχει τίτλο.
• Γλώσσα δηλωτική.
• Ύφος σοβαρό.
• Στόχος η πληροφόρηση των αναγνωστών, αλλά και ο προβληματισμός.
• Αφορμάται από θέμα επικαιρικού χαρακτήρα και προχωρεί σε παρατηρήσεις, σκέψεις
διαχρονικού χαρακτήρα, ανιχνεύοντας την αιτιολογία του φαινομένου.
[Για την επιφυλλίδα, βλ. και εδώ στο βιβλίο της Γ΄ λυκείου, σσ. 115, 117-118].
4. Επιστολή
Δομή / μέρη μιας επιστολής
• Χωροχρονικό πλαίσιο αναφοράς: τόπος και χρόνος (γράφεται πάνω δεξιά).
• Προσφώνηση: ανάλογα με τον αποδέκτη (γράφεται πάνω αριστερά).
• Το περιεχόμενο της επιστολής:
– Πρόλογος: Η αφορμή της επιστολής. Η ιδιότητα με την οποία συντάσσει την επιστολή ο
αποστολέας. Το θέμα της επιστολής. Η θέση και ο σκοπός του επιστολογράφου.
– ΚύριοΜέρος: Έκθεση και ανάλυση τουθέματος…, θέση-απόφανση του επιστολογράφου…,
απόδειξηαυτής (επιχειρήματακαι τεκμήρια)…, απόκρουσηπιθανώναντίθετωναπόψεων…
– Επίλογος: Περιεκτική ανακεφαλαίωση και επίκληση στον αποδέκτη της επιστολής να
κατανοήσει τον προβληματισμό-σκεπτικισμό του αποστολέα και, αν η θέση του αποδέκτη
το απαιτεί, να ευαισθητοποιηθεί, να ανταποκριθεί άμεσα και να αναλάβει πρωτοβουλίες…
• Αποφώνηση: Ανάλογα με τον αποδέκτη (γράφεται κάτω δεξιά).
• Το ύφος καθορίζεται από τον σκοπό του συντάκτη και από τον παραλήπτη της επιστολής
(οικείο, φιλικό, επίσημο, τυπικό). Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ακόμη και στοιχεία που
δίνουν στον λόγο μας αμεσότητα, παραστατικότητα και προφορικότητα.
[Για την επιστολή, βλ. και το βιβλίο της Α’ Λυκείου].
5. Δοκίμιο
Το δοκίμιο βρίσκεται ανάμεσα στην επιστημονική και φιλοσοφική σκέψη από τη μια, και
τη λογοτεχνία από την άλλη. Το δοκίμιο χαρακτηρίζεται ως γέφυρα επικοινωνίας σοβαρότερων
συγγραφέων με το κοινό τους, επειδή ο συγγραφέας φέρνει τους αναγνώστες του σε επαφή
I...,157,158,159,160,161,162,163,164,165,166 168,169,170,171,172,173,174,175,176,177,...192