151
πληροφορίες του κόσμου θα είναι αποθηκευμένο σε κομπιούτερ συνδεδεμένα με ένα
διεθνές δίκτυο και αν ένας κλέφτης μπει στο δίκτυο, θα βρίσκει πέρασμα για το δικό
σας μηχάνημα.
Βέβαια, το πέρασμα θα φυλάγεται ηλεκτρονικά και θα είναι σχεδόν απαραβίαστο,
εκτός αν ο στόχος της κλοπής έχει διαδώσει πληροφορίες που δεν θα έπρεπε -όπως
κάνουν συχνά οι άνθρωποι. Και ατυχώς οι ηλεκτρονικές κλοπές και οι παραβιάσεις
της ιδιωτικής ζωής διαρκώς αυξάνονται.
Είναι ο ιδανικός τύπος εγκλήματος για έξυπνους, αδίστακτους, δειλούς απατεώνες,
που δεν χρειάζεται να διακινδυνεύσουν τη ζωή ή τη σωματική τους ακεραιότητα.
Βέβαια, πάντα η τεχνολογία εθεωρείτο απειλή για την προσωπική ζωή. Όμως υπάρχει
κάτι που μπορεί να τη διαφυλάξει κι αυτό δεν είναι ούτε οι νόμοι ούτε ο Τύπος ούτε
οι δικαστές, αλλά η ίδια η ηθική. Σκεφτείτε ότι όλοι μας θα μπορούσαμε να πάρουμε
ένα ζευγάρι δυνατά κιάλια και να παρακολουθούμε τον γείτονά μας. Δεν το κάνουμε
όχι επειδή δεν μπορούμε ή είναι παράνομο ή δεν μας ενδιαφέρει (είναι ανθρώπινο
να θέλεις να χώνεσαι στις υποθέσεις των άλλων), αλλά επειδή θεωρούμε ότι μας
υποβιβάζει. Γιατί ξέρουμε ότι είναι κακό και θα ντρεπόμασταν, αν το κάναμε.
Οι νόμοι δεν είναι αποτελεσματικά όπλα για την προστασία της προσωπικής ζωής.
Όταν τους επικαλούμαστε, σημαίνει ότι το κακό έχει ήδη γίνει και η κοινωνία
έχασε. Ο καλύτερος τρόπος να προστατευτεί η ιδιωτική σφαίρα είναι εκείνος που
χρησιμοποιούσαμε πάντα: το να μαθαίνουμε τα παιδιά μας να ξεχωρίζουν το σωστό
από το λάθος και να τους δείχνουμε ότι περιμένουμε από αυτά να κάνουν το πρώτο.
[David Gelernter, εφημερίδα
Καθημερινή
, 5.3.2000]
1. Να εντοπίσετε και να τιτλοφορήσετε τις νοηματικές ενότητες του κειμένου.
2. Να βρείτε τον τρόπο ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου και να δώσετε έναν πλαγιότιτλο.
3. Να δικαιολογήσετε τη χρήση των παραδειγμάτων στο κείμενο.
4. Πέρα από το γ΄ ενικό και πληθυντικό ρηματικό πρόσωπο, ο συγγραφέας χρησιμοποιεί συχνά
και το β΄ πληθυντικό. Δικαιολογήστε την επιλογή του.
5. Να γράψετε τέσσερις συνολικά προτάσεις, χρησιμοποιώντας μία φορά την κυριολεκτική
(δήλωση) και μία τη μεταφορική (συνυποδήλωση) σημασία των λέξεων: στόχος και σχέδιο.
6. Το κείμενο αποτελεί δημοσίευμα στη εφημερίδα (άρθρο). Να αναφερθείτε στη θεματολογία
του, στον τρόπο ανάπτυξής των απόψεων, στη γλώσσα, στο ύφος, στο σκοπό της σύνταξής
I...,141,142,143,144,145,146,147,148,149,150 152,153,154,155,156,157,158,159,160,161,...192