83
β) Οι εισηγητές παρουσιάζουν το θέμα.
γ) Το ακροατήριο υποβάλλει ερωτήσεις:
- διασάφησης, επεξήγησης,
- κριτικής, ελέγχου, διαφωνίας, συμφωνίας, επέκτασης.
δ) Ο πρόεδρος συνοψίζει, διατυπώνει τα αποτελέσματα - πορίσματα της συζήτησης.
[Τα παραπάνω στοιχεία αντλήθηκαν από το βιβλίο:
Μαθήματα Νεοελληνικής γλώσσας.
Για την τρίτη τάξη του Γυμνασίου,
έκδ. Μέσης Εκπαίδευσης, Λευκωσία 1985]
Στο σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα η διδασκαλία πρέπει να στηρίζεται, κυρίως, στον
διάλογο. Σε σχετικό ερώτημα δημοσιογράφου νεανικού περιοδικού: α) Εκθέτετε τις εμπειρίες
σας από τις μέχρι σήμερα μεθόδους διδασκαλίας που αντιμετωπίσατε. β) Καταγράφετε τους
λόγους που η διαλογική μορφή διδασκαλίας είναι πιο αποτελεσματική τεχνική και γ) Προτείνετε
τρόπους για την εφαρμογή του διαλόγου στη διδακτική πράξη.
Οργανώστε στην τάξη σας έναν
αγώνα επιχειρηματολογίας
. Επιλέξτε ένα θέμα που σας
ενδιαφέρει και για το οποίο υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις. Δείτε ενδεικτικά τα παρακάτω
θέματα:
• Ο θεσμός των μαθητικών κοινοτήτων (δεν) περνάει κρίση.
• Οι σχολικοί περίπατοι (δεν) πρέπει να καταργηθούν.
• Όλα τα μαθήματα στο σχολείο (δεν) είναι χρήσιμα.
Χωριστείτε σε
ομάδες
. Η πρώτη ομάδα συγκεντρώνει επιχειρήματα υπέρ της θέσης (κατάφαση).
Η δεύτερη ομάδα επιχειρήματα κατά της θέσης (απόφανση). Η τρίτη ομάδα θα αξιολογήσει τα
επιχειρήματα που παρουσιάστηκαν και θα προσπαθήσει να συνθέσει τις αντιτιθέμενες απόψεις.
• Εφηβεία - Χάσμα γενεών - Πρότυπα και είδωλα
Ατομική εργασία: Να επιλέξετε μία από τις παρακάτω ασκήσεις:
– Γράψε ένα γράμμα που αρχίζει με τη φράση: «Αν θέλεις να με γνωρίσεις πραγματικά, διάβασε
αυτό το γράμμα». Το γράμμα σου μπορείς να το απευθύνεις στους γονείς σου, στον καθηγητή
σου ή σε έναν φίλο σου.
– «Καλό μου ημερολόγιο, κάθε μέρα παρατηρώ τον εαυτό μου να αλλάζει...». (Συνεχίστε).
1...,73,74,75,76,77,78,79,80,81,82 84,85,86,87,88,89,90,91,92,93,...192