117
βαθιά και απότομη μεταβολή στη δημόσια ή στην ιδιωτική ζωή ενός ανθρώπου, μια
περιπλοκή απροσδόκητη, μια κρίση (όταν κλείσει π.χ. μια πόρτα και σκοτεινιάσει ή
ανοίξει ένα παράθυρο και φωτιστεί, ευωδιάσει ο αισθηματικός του κόσμος), η αλλαγή
θα σημειωθεί και στην αμφίεσή του: το φόρεμα βαραίνει ή ελαφρώνει, εγκαταλείπεται
ή γίνεται αντικείμενο ιδιαίτερης φροντίδας, προσαρμόζεται στη νέα κατάσταση ή
ετοιμάζεται να την απεικονίσει.
[Ε. Π. Παπανούτσος,
Πρακτική Φιλοσοφία
, εκδ. Δωδώνη, Αθήνα
2
1984, σσ. 207-208. Επιλογή αποσπασμάτων]
Το λαογραφικό περιοδικό της περιοχής σας αφιερώνει ένα τεύχος του στις τοπικές
ενδυμασίες. Σας ζητά να γράψετε έναάρθρο όπου: α) Θα εκθέσετε τις απόψεις σας για τη σημασία
που έχει η λαϊκή φορεσιά/τοπικές ενδυμασίες για έναν λαό και β) Θα καταγράψετε τους λόγους
που συντελούν στην εξάλειψή της και στην επικράτηση της ευρωπαϊκής ενδυμασίας.
Κάποιες ομάδες νέων επιλέγουν έναν διαφορετικό τρόπο ντυσίματος από τον
συνηθισμένο. Περιγράψτε έναν τέτοιο τύπο. Στη συνέχεια, προσπαθήστε να ερμηνεύσετε τη
συμπεριφορά τους, ερευνώντας εξωτερικούς (κοινωνικούς) παράγοντες όσο και εσωτερικούς
(την προσωπικότητα του ατόμου).
Διαβάστε τις παρακάτω σκέψεις και απαντήστε: Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια ότι η
μόδα μαζικοποιεί; Νομίζετε ότι μπορούμε να συσχετίσουμε τη φράση «Να είσαι ο εαυτός σου
και να ξέρεις ποιος είσαι» με το νόημα της λέξης στιλ;
Μόδα και στιλ. Δύο λέξεις τόσο κοντά η μία στην άλλη και όμως στην πραγματικότητα
τόσο μακριά… Εκεί που αρχίζει το στιλ τελειώνει η μόδα. Η μόδα είναι άστατη,
επιπόλαιη και -το βασικότερο- παροδική. Το στιλ, όμως, είναι σταθερό, δουλεμένο,
προσωπικό και αιώνιο. Η μόδα είναι η υστερία των στερεότυπων, η τρέλα της
ομοιομορφίας, η συνταγή της «τελειότητας». Αυτή η συνταγή είναι τυραννική.
Σε μια τηλεοπτική συζήτηση που έχει ως θέμα την εμφάνιση των μαθητών και των
μαθητριών στο σχολείο, ακούστηκαν δύο αντιτιθέμενες απόψεις. Η μία πλευρά υποστήριξε ότι
οι μαθητές έχουν δικαίωμα να ρυθμίζουν μόνοι τους την εμφάνισή τους και πως η ομοιόμορφη
ενδυμασία λειτουργεί ισοπεδωτικά. Η άλλη πλευρά υποστήριξε ότι η επάνοδος στην ποδιά
και στο πηλήκιο (καπέλο), δηλαδή την κοινή αμφίεση, υπογραμμίζει τη μαθητική ιδιότητα.
Προσπαθήστε να καταγράψετε τα επιχειρήματα της μίας και της άλλης πλευράς.
1...,107,108,109,110,111,112,113,114,115,116 118,119,120,121,122,123,124,125,126,127,...192