109
Χρήσιμες πληροφορίες:
Για να περιγράψουμε τα γνωρίσματα και τη διαδικασία κατασκευής ενός αντικειμένου,
χρησιμοποιούμε
παρατακτική σύνδεση
(κύριες προτάσεις) και χρόνο, κυρίως,
ενεστώτα
και
περιγράφουμε τα μέρη, τα υλικά και τα χαρακτηριστικά του αντικειμένου.
Για την περιγραφή της χρήσης και λειτουργίας του αντικειμένου επιλέγουμε την
υποτακτική
σύνδεση
(δευτερεύουσες προτάσεις: χρονικές, υποθετικές, αιτιολογικές κ.λπ. προτάσεις)
και χρησιμοποιούμε συνήθως την
προστακτική,
ως έγκλιση που προτρέπει. Η περιγραφή της
λειτουργίας ή της χρήσης ενός αντικειμένου απαιτεί προσεκτική παρατήρηση και λεπτομερειακή
εξέταση. Οσυντάκτης της περιγραφής πρέπει να βρει το κατάλληλο υλικό και να ιεραρχήσει (βάλει
σε σειρά) τις λεπτομέρειες εκείνες που κρίνονται πιο βασικές και αναγκαίες, για να μπορέσει
ο αναγνώστης να κατατοπιστεί και να σχηματίσει πλήρη εικόνα. Ιδιαίτερα, όταν πρόκειται για
επιστημονικά αντικείμενα, απαιτούνται ειδικές γνώσεις.
Η
υποτακτική β΄ ενικού προσώπου
κάνει το ύφος πιο οικείο, φιλικό. Εξαρτάται, βέβαια, και από
τον τόνο της φωνής του ομιλητή, καθώς και από άλλα παραγλωσσικά και εξωγλωσσικά στοιχεία
που μπορεί να χρησιμοποιεί. Προτιμότερο οι οδηγίες να δίνονται σε
α΄ πληθυντικό πρόσωπο
,
γιατί και το ύφος είναι πιο φιλικό, αλλά και αυτός που δίνει τις οδηγίες ανήκει στην ίδια ομάδα
με αυτούς στους οποίους απευθύνεται και φαίνεται ότι καταβάλλει και εκείνος προσπάθεια από
κοινού.
Ορισμένες περιγραφές συνοδεύονται από σχέδια, εικόνες, παραδείγματα, σχήματα,
διαγράμματα. Πότε πιστεύετε ότι είναι απαραίτητα αυτά; Να συζητήσετε στην τάξη σχετικά με
τα πλεονεκτήματα που παρουσιάζει καθένα από τα δύο μέσα, δηλαδή ο λόγος και η εικόνα, για
την περιγραφή / αναπαράσταση ενός αντικειμένου.
Να επιλέξετε τώρα και εσείς ένα προσωπικό σας αντικείμενο με το οποίο σας συνδέουν
ιδιαίτεροι δεσμοί και αναμνήσεις και να το περιγράψετε. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να
περιγράψετε το κινητό σας τηλέφωνο. Στη συνέχεια, μπορείτε να γράψετε ένα κείμενο όπου θα
δίνετε οδηγίες για ασφαλή χρήση του κινητού τηλεφώνου.
1...,99,100,101,102,103,104,105,106,107,108 110,111,112,113,114,115,116,117,118,119,...192