75
από την αλέα με τις πιπεριές και πηγαίνουμε να πιούμε κρασί. Καθόμαστε σε ένα τραπέζι,
μόνοι μας στην αρχή κι ύστερα μαζί με δυο άλλους φίλους. Ο Κάρολος τραγουδάει σιγά
ένα λαϊκό γερμανικό τραγούδι και τα μάτια του λάμπουν σαν δυο κρίνοι βρεγμένοι από τη
δροσιά. Ένας φίλος μου, όταν τελειώνει εκείνος, πιάνει και τραγουδάει τη φλαμουριά. Τον
ακούει ο Κάρολος και πίνει το ένα ποτήρι απάνω στο άλλο.
-Έ, Κάρολε, του λέει ο ένας από τους φίλους μου. Όταν καμιά φορά θα’ ρθούμε και εμείς
εκεί πάνω στον Ρήνο, θα μας προσφέρεις κρασί, πολύ καλύτερο από τούτο…
Έχω μια στιγμή ζαλιστεί και δεν καταλαβαίνω, τι γίνεται, όταν βλέπω τον Κάρολο να
σηκώνεται όρθιος και να δίνει ένα μπάτσο στον φίλο μου.
-Εσείς, δε θα ρθείτε ποτέ στον Ρήνο! Του λέει φτύνοντας στο τραπέζι.
Τινάζομαι όρθιος και κάνω να ησυχάσω τον Κάρολο, πιάνοντάς τον από τα μπράτσα.
Εκείνος, κάνοντας μια απότομη κίνηση, τραβάει το πιστόλι από τη μέση του και μου το
καρφώνει στο στήθος. Κι αμέσως, κάνοντας μια δεύτερη κίνηση, βάζει το πιστόλι στη θήκη
του. Δίνει μια κλοτσιά στην καρέκλα που είναι μπροστά του, τρέχει, ανοίγει την πόρτα
και χάνεται. Καθώς τρέχει, μου φαίνεται πως σκορπίζονται από τα θυμωμένα μάτια του
μια φουχτιά σπίθες μέσα στην ταβέρνα. Εμείς, ξυλιασμένοι στις θέσεις μας, κοιταζόμαστε
σα να χάσαμε τη φωνή μας. Τα χέρια μας έχουν παραλύσει. Αφήνουμε τα ποτήρια μας
γιομάτα κρασί κι ο ένας μας πίσω από τον άλλον, σηκώνουμε τους μαύρους γιακάδες
μας, ανοίγουμε την πόρτα και χανόμαστε μες στο σκοτάδι, σα να πηδάμε, ένας-ένας στην
άβυσσο…».
Λεξιλόγιο: Πηλίκιο, άβυσσος, ξυλιασμένοι, τραβάει το πιστόλι.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1. ΑΝΑΚΑΛΥΨΤΕ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ
Βρείτε από τις παραγράφους του κειμένου σε ποιο είδος ανήκουν (περιγραφικές,
αφηγηματικές, αποδεικτικές) και υπογραμμίστε τη θεματική πρόταση καθεμιάς.
2. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ
Συνεχίστε την ιστορία, όπωςφαντάζεστε, γιααυτόπουθαακολουθήσει στησυνέχεια.
Χρησιμοποιήστε μια περιγραφική παράγραφο, για να δείξετε πώς ο αφηγητής
της ιστορίας, (σε πρώτο πρόσωπο, δηλαδή μιλώντας σαν να είστε εσείς ο ήρωας)
περιγράφει τα συναισθήματά του, τις σκέψεις του κι ό,τι βλέπει γύρω του στον
δρόμο του για το σπίτι. Μία ακόμη περιγραφική παράγραφο, για να περιγράψετε
τον Κάρολο ως ένα από τα πρόσωπα της ιστορίας, όπως θα μιλούσατε για αυτόν σε
έναν φίλο σας.
Δημιουργήστε δυο ακόμη αφηγηματικές παραγράφους, για να δείξετε τι έγινε με
αυτή την ιστορία. Μπορείτε να δώσετε το δικό σας ευχάριστο ή δυσάρεστο τέλος.
3. Το διήγημα του Νικηφόρου Βρεττάκου αναφέρεται στον πόλεμο Ελλάδας –
Γερμανίας κατά την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Κατοχή (1940).
Α) ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ
Πώς θα χαρακτηρίζατε τα πρόσωπα της ιστορίας;
Β) ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ-ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ
Πώς καταλαβαίνετε την φράση: «Η ώρα της κυκλοφορίας ήταν περασμένη».
I...,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74 76,77,78,79,80,81,82,83,84,85,...112