131
βαθύτερες σκέψεις τους, εποπτεύει τα πάντα, αλλά δεν μετέχει στη δράση, δεν είναι ένα από
τα πρόσωπα της ιστορίας. Η απόλυτη γνώση του ισοδυναμεί με έλλειψη συγκεκριμένης οπτικής
γωνίας (εστίαση μηδέν). Ο τύπος αυτός της αφήγησης κυριαρχεί στα παραδοσιακού τύπου/
κλασικά λογοτεχνικά έργα. Αν προσπαθούσαμε να σχηματοποιήσουμε με όρους μαθηματικούς,
θα είχαμε την ανισότητα:
Αφηγητής > Πρόσωπα.
Αφήγηση με εσωτερική εστίαση
: Ο αφηγητής ξέρει τόσα, όσα και το πρόσωπο από τη σκοπιά
του οποίου αφηγείται. Ο αφηγητής λέει μόνο ό,τι ξέρει κάποιος δεδομένος ήρωας, όταν δηλαδή,
η εστία του είναι τοποθετημένη σε έναν ήρωα. Η αφήγηση παρακολουθεί ένα από τα πρόσωπα
της ιστορίας. Εδώ αντιστοιχεί ο
«αφηγητής-άνθρωπος»
, ο οποίος έχει γνώση περιορισμένη
στο πλαίσιο των ανθρωπίνων δυνατοτήτων. Ο τύπος αυτός της αφήγησης συναντιέται στα
νατουραλιστικά και ψυχογραφικά λογοτεχνικά έργα. Η μαθηματική τυποποίηση του τύπου
αυτού είναι η ισότητα:
Αφηγητής = Πρόσωπα
.
Αφήγηση με εξωτερική εστίαση:
Ο αφηγητής ξέρει λιγότερα από τα πρόσωπα. Βλέπει το
πρόσωπο απέξω, χωρίς να διεισδύει στις αντιλήψεις του. Το πρόσωπο, λοιπόν, παραμένει
ένα ον μυστηριώδες που δεν το έχει αποκρυπτογραφήσει. Ο ήρωας, δηλαδή, δρα, χωρίς ο
αναγνώστης να μπορεί να μάθει τις σκέψεις του. Η εστίαση συγχέεται με το «μάτι μιας κάμερας»,
που είναι τοποθετημένη σε έναν απροσδιόριστο χώρο μέσα στη διήγηση. Για παράδειγμα, τα
αστυνομικά μυθιστορήματα, οι ταινίες τρόμου, οι περιπέτειες. Σχηματοποιώντας, πάλι, με όρους
μαθηματικούς έχουμε την ανισότητα:
Αφηγητής < Πρόσωπα
.
Ένα παράδειγμα αφήγησης με εξωτερική εστίαση είναι το ακόλουθο:
Και η βαριά μηχανή πήρε να τρέχει! Κατέβηκε στην οδό Γκραν-Πον, διέσχισε την
πλατεία των τεχνών, την ανοικτή Ναπολεόν και σταμάτησε τελείως μπροστά στον
ανδριάντα του Περ Κορνέιγ.
Συνεχίστε!
Έκανε­μια­φωνή
, που έβγαινε από το εσωτερικό. […]
Όχι, όλο ευθεία! Κραύγασε
η­ίδια­φωνή
.
Η άμαξα βγήκε από το κιγκλίδωμα και, όταν έφτασε στη δεντροστοιχία, έκοψε δρόμο
σιγανά, ανάμεσα στις μεγάλες φτελιές.
[Φλομπέρ,
Μαντάμ Μποβαρί
]
Πρέπει εδώ να τονιστεί ότι ο συγγραφέας μπορεί ελεύθερα να μεταβάλλει την οπτική γωνία
σε διάφορα μέρη της αφήγησής του, ανάλογα με το τι θέλει να μεταδώσει κάθε φορά στον
αναγνώστη.
1...,121,122,123,124,125,126,127,128,129,130 132,133,134,135,136,137,138,139,140,141,...192