86
Στο δοκίμιο των William J. Brond / James Glanz κρύβεται μία συγκεκριμένη δομή
συγγραφής δοκιμιακού λόγου την, οποία καλείστε να εξερευνήσετε.
Α. Μελετήστε ανά παράγραφο πώς συγκροτείται ορθολογικά η σκέψη των
συγγραφέων σχετικά με την αξία της επιστήμης στην ανθρωπότητα.
ΑΞΟΝΑΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΑΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
1η παράγραφος:
Είναι πάντα συνηθισμένο να ξεκινάμε με θετική σκέψη
την ενασχόλησή μας με ένα θέμα και να εκθέτουμε τα πλεονεκτήματα μιας
κατάστασης πριν περάσουμε στην απαρίθμηση των μειονεκτημάτων μας. Με
αυτόν τον τρόπο μπαίνει ως πρωταρχική βάση η συμβολή της επιστήμης στην
ανθρωπότητα. (Εισαγωγική παράγραφος, φάση διερεύνησης της επιφανειακής
εικόνας του θέματος)
2η παράγραφος:
Δημιουργούμε μία αντίθεση σε σχέση με τη θέση της πρώτης
παραγράφου, πρώτον για να δηλώσουμε αντικειμενικά και από διαφορετικές
οπτικές γωνίες το θέμα μας. Ως εκ τούτου, περνάμε στα αρνητικά σημεία
της επιστημονικής εξέλιξης για τον βίο του ανθρώπου, απαριθμώντας τα
προβλήματα που εγείρονται.
(Φάση δημιουργίας των συνθηκών για εξωτερίκευση της θέσης μας και
εμβάθυνση στο θέμα)
3η παράγραφος:
Ως προέκταση της 2ης παραγράφου και προς υποστήριξή
της με επιχειρήματα φροντίζουμε να επικαλεστούμε την κοινή γνώμη και
την επικαιρότητα (το παρόν), για να αποδείξουμε τα λεγόμενά μας και τις
επιφυλάξεις μας απέναντι στην αξία της επιστήμης. (Φάση ανάδειξης του
θέματος στην παρούσα κατάσταση)
4η παράγραφος:
Επιχειρούμε μία ιστορική - διαχρονική μελέτη του θέματος
για την εξελικτική πορεία της επιστήμης, για να εστιάσουμε σε ειδικές
λεπτομέρειες που φωτίζουν το θέμα μας, (η επιστήμη τότε σε σχέση με το
σήμερα). Οι πληροφορίες και οι γνώσεις πάνω στο θέμα μας παίζουν εδώ
καθοριστικό ρόλο. Γι’ αυτό είναι επισφαλές να γνωρίζουμε για διάφορα θέματα
και να είμαστε όπως λέει μία ελληνική έκφραση «μέσα στα πράγματα». Τον
σκοπό αυτό βοηθά η ανάγνωση βιβλίων, εφημερίδων, η ενημέρωση από τα
Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, η συζήτηση για κοινωνικά, οικονομικά, ιστορικά,
πολιτιστικά ζητήματα. Αυτό θα βοηθήσει πολύ την γλωσσική έκφραση και θα
μας δώσει ιδέες για να γράψουμε τη γνώμη μας πάνω σε ένα θέμα. (Φάση
διεύρυνσης του διαχρονικού χαρακτήρα του θέματος με παραδείγματα)
5η παράγραφος:
Η αντίκρουση της καλής εικόνας της επιστήμης μέσα από
τη διαχρονική μελέτη στηρίζεται όπως και στην προηγούμενη παράγραφο
με απόψεις ειδικών πάνω στο θέμα και ειδικές λεπτομέρειες, πάλι με
αντίθεση προς την προηγούμενη παράγραφο, ώστε να δημιουργείται ένα
I...,76,77,78,79,80,81,82,83,84,85 87,88,89,90,91,92,93,94,95,96,...112