44
ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
Α. ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ
Υπάρχουν κάποιες λέξεις που χρησιμοποιούμε, όταν προσπαθούμε να πείσουμε για
την ορθότητα της σκέψης και των επιχειρημάτων μας, οι οποίες ακολουθούν πάντα ένα
συγκεκριμένο είδος συλλογισμού.
Τέτοια πειστικά είδη με την οικογένεια λέξεων που θα σας βοηθήσει, είναι:
1. Αίτιο - αποτέλεσμα: (επειδή, διότι, για τον λόγο ότι, για αυτό τον λόγο, ως εκ τούτου , για
παράδειγμα, στην πραγματικότητα κ.ά.
2. Αντίθεση-εναντίωση (βεβαίως, αλλά, όμως, ωστόσο, από την άλλη πλευρά, εκτός αν
ισχυριστούμε, αν, φυσικά, αντίθετα, κ. ά).
3. Σχέση χρονικής αλληλουχίας: Καταρχήν, εξάλλου, θεωρώ ότι…, ύστερα, προηγουμένως,
Έπειτα, επιπροσθέτως, εν τω μεταξύ.
4. Απαρίθμηση -πρώτο, δεύτερο, τρίτο, τελευταίο, τέλος, κ. ά.
5. Επεξήγηση: με άλλα λόγια, δηλαδή, για να καταστεί σαφέστερο πρέπει να πούμε, επίσης,
ότι…, συνεπώς, έτσι, λοιπόν, κ.ά.
6. Δεοντολογική τροπικότητα: πρέπει, είναι ανάγκη, αποτελεί υποχρέωσή μας να
συλλογιστούμε το γεγονός ότι….
ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΟΤΙ:
Όταν εκφράζει κανείς την άποψή του για κάτι είναι σημαντικό να χρησιμοποιεί πειστικά ρήματα,
ουσιαστικά, επίθετα, όπως:
Πιστεύω, έχω τη γνώμη ότι, άποψή μου είναι πως..,,
θεωρώ, σκέφτομαι ότι, έχω την αίσθηση ότι, νομίζω,
κατά τη δική μου αντίληψη, φρονώ ότι….,
Κατά τη γνώμη μου,…κ.ά.
Β. ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ:
Επίκληση στη λογική.
Επίκληση στο συναίσθημα ακροατή, αναγνώστη, θεατή.
Επίκληση στο ήθος αποδέκτη, επίκληση στην αυθεντία,
επίθεση στο ήθος αντίπαλης άποψης.
Γ. ΔΟΜΗ ΕΝΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΟΤΟΛΟΓΙΚΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ:
1. Διατύπωση θέσης.
2. Διάρθρωση κειμένου σε τρία ακόλουθα μέρη:
α) απαρίθμηση επιχειρημάτων (1-3 παράγραφοι)
β) εισαγωγή νέας ιδέας-πρότασης
που συστήνουμε (1 παράγραφος)
γ) συμπέρασμα-συγκεφαλαίωση
(1-2 παράγραφοι).
I...,34,35,36,37,38,39,40,41,42,43 45,46,47,48,49,50,51,52,53,54,...112