201
προκαθορισμένους ως τελικούς στόχους.
Οι τεχνικές της αξιολόγησης συναρτώνται άμεσα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά,
τους στόχους και το περιεχόμενο του γνωστικού αντικειμένου. Στις τεχνικές
αξιολόγησης περιλαμβάνονται οι γραπτές ή προφορικές εξετάσεις με ερωτήσεις
κλειστού ή ανοιχτού τύπου, ο δυναμικός διάλογος μεταξύ των συμμετεχόντων
στη μαθησιακή διαδικασία, οι συνθετικές δημιουργικές-διερευνητικές εργασίες
(σχέδια εργασίας), η συστηματική παρατήρηση, η αυτοαξιολόγηση του μαθητή
ή η αξιολόγηση από τους συμμαθητές του, ο συνδυασμός διαφορετικών τεχνικών
(π.χ. τεστ και προφορική εξέταση) κ.λπ. Το αποτέλεσμα της αξιολόγησης (π.χ. ο
βαθμός) δεν είναι αυτοσκοπός, ούτε μέσο ιεράρχησης και ταξινόμησης των μαθητών,
αλλά βασικός μοχλός «κινητοποίησης» του σχολείου και του εκπαιδευτικού για τη
λήψη ενδεδειγμένων παιδαγωγικών και διδακτικών μέτρων, που αναβαθμίζουν την
παρεχόμενη εκπαίδευση.
Επικεντρώνοντας την προσοχή μας γενικότερα στην παιδαγωγική αποστολή
του σχολείου, θεωρούμε ότι εγγύτερα στους μαθησιακούς στόχους βρίσκεται η
περιγραφική αξιολόγηση, ιδιαίτερα για τις μικρές τάξεις του δημοτικού σχολείου.
Μέσα από αυτήν παρέχεται η δυνατότητα περιγραφής των επιδόσεων του μαθητή
με περισσότερη σαφήνεια και πληρότητα. Έτσι, κατανοούνται από τους μαθητές και
τους γονείς όχι μόνο οι αδυναμίες και οι ελλείψεις του μαθητή, αλλά ακόμη και
σημαντικές πτυχές της συμμετοχής και της δραστηριότητας του μαθητή. Με αυτή τη
μορφή αξιολόγησης ελαχιστοποιείται ή και εξαλείφεται η πίεση για βαθμοθηρία και
στείρα απομνημόνευση και ο υπέρμετρος ανταγωνισμός που δημιουργείται ανάμεσα
στους μαθητές, ενώ παράλληλα αναδεικνύονται τα ενδιαφέροντα, οι ανάγκες και οι
προσωπικές ιδιαιτερότητες του μαθητή. Για τις ανάγκες των μεγαλύτερων τάξεων
του Δημοτικού και του Γυμνασίου, διαπιστώνεται η αναγκαιότητα χρησιμοποίησης
της περιγραφικής αξιολόγησης σε συνδυασμό με τους παραδοσιακούς τρόπους
βαθμολόγησης, που είναι καλό να διαθέτουν μεγάλο εύρος κλίμακας.
[Διασκευή άρθρου, εφημερίδα
Τα Νέα
, 10/11/2008. Στο Αλ. Μητσέλος και Σπ. Μητσέλος,
Έκφραση – Έκθεση για τη Β΄ Λυκείου
, εκδ. Ελληνοεκδοτική, Αθήνα 2011, σ. 413]
Αυτογνωσία και αυτοκριτική
Η αυτογνωσία και η αυτοκριτική είναι έννοιες αλληλένδετες, συνυφασμένες με την
αξιολόγηση, τη βελτίωση του χαρακτήρα μας και τον έλεγχο της δραστηριότητάς
μας. Γι’ αυτό έχουν ταυτόχρονα ηθική, ψυχική, αλλά και πρακτική αξία.
Αυτογνωσία είναι η σταδιακή ανακάλυψη του εαυτού μας, η διεύρυνση του εσωτερικού
I...,191,192,193,194,195,196,197,198,199,200 202,203,204,205,206,207,208,209,210,211,...216