169
συχνά στις προγραμματικές επαγγελίες, καμιά φορά και στις προμετωπίδες των
εφημερίδων. Η βαρύνουσα σημασία που της αποδίδεται υπογραμμίζεται με την
αντιδιαστολή ανάμεσα στην αντικειμενικότητα της ειδησεογραφίας και στον
επιτρεπόμενο υποκειμενικό χρωματισμό της αρθρογραφίας. Και, βέβαια, υποτίθεται
ότι αφορά όλα τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, έντυπα, ραδιόφωνο, τηλεόραση, τώρα
και ιστοσελίδες του Διαδικτύου. Παντού, τα γεγονότα υποτίθεται ότι εμφανίζονται
όπως πραγματικά είναι, χωρίς στρεβλώσεις, ανακριβείς προσθήκες ή σκόπιμες
παραλείψεις.
Η εικόνα είναι ειδυλλιακή αλλά εξωπραγματική. Γιατί παραγνωρίζει τη σημασία της
παρουσίασης του γεγονότος: το ίδιο γεγονός, χωρίς καμιά αλλοίωση, έχει διαφορετική
επίπτωση στη λεγόμενη κοινή γνώμη, ανάλογα με το πώς θα παρουσιαστεί. Άλλη
σημασία αποκτά το γεγονός που παρουσιάζεται στην πρώτη σελίδα (ή στην αρχή
της ροής των ειδήσεων) κι άλλη αυτό που πνίγεται σε κάποια εσωτερική σελίδα (ή
ανάμεσα σε άλλες ειδήσεις), άλλη το γεγονός που θεωρείται άξιο να υπογραμμισθεί με
πολύ χώρο ή χρόνο κι άλλη εκείνο που κάπου αναφέρεται παρενθετικά και συνοπτικά.
Ακόμα, το μέγεθος των τυπογραφικών στοιχείων ή ο τίτλος, ο τόνος της φωνής
του εκφωνητή ή του παρουσιαστή μπορούν να κάνουν το ίδιο γεγονός να φαίνεται
διαφορετικό.
Ας παραδεχτούμε ότι αυτές οι παραβιάσεις της αντικειμενικότητας είναι, ως ένα
βαθμό, αναπόφευκτες. Επιτέλους, η είδηση κάπως πρέπει να παρουσιαστεί και
κάποιος πρέπει να αποφασίσει για τον τρόπο της παρουσίασής της. Με τι κριτήριο
θα κριθεί η αντικειμενικότητα της παρουσίασης;
Η κύρια μέθοδος κατασκευής γεγονότων παίρνει συχνά τη μορφή πρόβλεψής τους.
Ας πάρουμε, για παράδειγμα, μια αναγγελλόμενη απεργία ή μια αναγγελλόμενη
πορεία κάποιου ορισμένου κλάδου, από τις συνηθισμένες, ας πούμε «ρουτίνας».
Ως ένα μεγάλο βαθμό, η επιτυχία της εξαρτάται από τη δημοσιευόμενη πρόβλεψη
της επιτυχίας ή της αποτυχίας της: η είδηση ότι «καθολική αναμένεται να είναι η
συμμετοχή στη σημερινή απεργία» ή «μεγαλειώδης προβλέπεται η αυριανή πορεία»
μπορεί να αποτελέσει σημαντική παρακίνηση για τους κάθε λογής διστακτικούς.
Άλλωστε στα μέσα μαζικής επικοινωνίας αρέσει ο χαρακτηρισμός ως «τέταρτης
εξουσίας» (παράλληλα με τη νομοθετική, την εκτελεστική και τη δικαστική), γιατί
τους αναγνωρίζει μια δύναμη επίδρασης στον δημόσιο βίο. Και εξουσία μεν σίγουρα
υπάρχει, το ερώτημα είναι αν μπορεί να μπει στην ίδια μοίρα με τις άλλες τρεις. Γιατί,
ενώ η δημοκρατική νομιμοποίηση των τριών άλλων εξουσιών στηρίζεται, άμεσα ή
έμμεσα, στη λαϊκή κυριαρχία, μετέωρη παραμένει η νομιμοποίηση της εξουσίας που
I...,159,160,161,162,163,164,165,166,167,168 170,171,172,173,174,175,176,177,178,179,...216