140
• Προετοιμασία για μια σύνθετη εργασία.
• Εξοικονόμηση χρόνου, ανάκτηση πληροφοριών σε σύντομο χρονικό διάστημα.
• Στις σχολικές εργασίες, η μέθοδος των σημειώσεων βοηθά: στις καθημερινές παραδόσεις των
μαθημάτων, προκειμένου να συγκρατηθούν τα κύρια σημεία, στην οργάνωση της μελέτης,
στην άντληση πληροφοριών από διάφορες πηγές για την εκπόνηση μιας σύνθετης εργασίας,
στην προετοιμασία για τις εξετάσεις.
Μειονεκτήματα των σημειώσεων:
• Παραλείπονται οι λεπτομέρειες, οι οποίες ενδέχεται να είναι απαραίτητες για την κατανόηση
κάποιων σημείων του κειμένου ή της ομιλίας.
• Τα κριτήρια για τη διάκριση του ουσιώδους από το επουσιώδες είναι επισφαλή, γι’ αυτό
συχνά στις σημειώσεις υπεισέρχεται ο υποκειμενισμός.
• Απαιτεί συγκέντρωση, παρατηρητικότητα, προσοχή και κριτική ικανότητα του συντάκτη τους.
Α. ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΓΡΑΠΤΟ ΛΟΓΟ
 Για να κρατήσουμε σημειώσεις από ένα γραπτό κείμενο, ακολουθούμε τα εξής βήματα:
1. Διαβάζουμε προσεκτικά όλο το κείμενο, ώστε να έχουμε μια γενική εικόνα του.
2. Εντοπίζουμε το θεματικό του κέντρο (θέμα του κειμένου και θέση του συγγραφέα).
3. Καταγράφουμε τα βασικά σημεία κατά παράγραφο ή κατά νοηματικές ενότητες.
4. Απεικονίζουμε διαγραμματικά τη δομή και τα κύρια στοιχεία κάθε ενότητας του κειμένου.
1. Κρατώ σημειώσεις κατά παράγραφο
α. Εντοπίζω τα κύρια συστατικά της παραγράφου
 Οι μικρές νοηματικές ενότητες που απαρτίζουν ένα κείμενο ονομάζονται παράγραφοι.
Εάν θέλουμε να κρατήσουμε πλήρεις σημειώσεις, δεν έχουμε να κάνουμε τίποτε άλλο παρά
να εργαστούμε κατά παράγραφο, συγκεντρώνοντας τα κύρια σημεία (θέμα - σημαντικές
λεπτομέρειες). Τελειώνοντας αυτή την εργασία και ενώνοντας τα χαρτάκια των σημειώσεων από
κάθε παράγραφο, θα έχουμε μπροστά μας το σύνολο των κυριότερων σημείων του κειμένου.
Ο στόχος μας αυτός επιτυγχάνεται, αν ακολουθήσουμε τα εξής βήματα:
• Εντοπίζουμε τα δομικά μέρη της παραγράφου (θεματική πρόταση/περίοδος, σχόλια/
λεπτομέρειες, κατακλείδα, εφόσον υπάρχει).
I...,130,131,132,133,134,135,136,137,138,139 141,142,143,144,145,146,147,148,149,150,...216