121
αγαθά πρώτης ανάγκης και φυσικά (!) στις τράπουλες, γιατί οι ξένοι δανειστές γνώριζαν πως ο
λαός χαρτοπαίχτης θα κατανάλωνε τράπουλες και θα εισέπρατταν τα χρωστούμενα. Θαρρώ πως
το δάνειο του 1897 κινείται ακόμη στο Χρηματιστήριο!
Από αυτό το όνειδος ήρθε να μας απαλλάξει το Γουδί και εν συνεχεία ο Παράκλητος του Εθνικού
Συνδέσμου ο Βενιζέλος.
Η Δέλτα και με τρόπο εξόχως θεατρικό ο Καμπανέλλης περιγράφουν με οίστρο σατιρικό και
ευφορία ευρημάτων τη μετάβαση, από την ταπείνωση στην αυτογνωσία και από ’κει στην
εξέγερση και στην ανάκτηση της αξιοπρέπειας.
Ο Καμπανέλλης τα σύμβολα της Δέλτα τα μετέτρεψε σε θεατρικά σχήματα και εν πολλοίς
σε ζουμερούς χαρακτήρες. Το δίδυμο π.χ. βασιλιά και βασίλισσας είναι αμίμητο, μια έξοχη
καρικατούραμεσπαρταριστόδιάλογο,υψηλόχιούμορκαιανεπανάληπτεςατάκες.ΟΚαμπανέλλης
μεταφέρει στο θέατρο το κλίμα του παραμυθιού ακόμη και του διδακτισμού της Δέλτα, χωρίς
να κρατά αποστάσεις και χωρίς να απονευρώνει τη θεατρική πράξη από το συναίσθημα ή τη
συγκίνηση.
Νομίζω πως θα ήμαστε πιο κοντά στα πράγματα, αν ονομάζαμε, τη διασκευή του Καμπανέλλη,
θεατρική μπαλάντα.
Και έτσι το είδε στην Κεντρική του Εθνικού Θεάτρου ο Θανάσης Παπαγεωργίου που το
σκηνοθέτησε. Το άφησε να ρεύσει ακώλυτα, χωρίς ανατροπές, σχολιαστικές σφήνες, χωρίς
υπογραμμίσεις. Θα ’λεγα και χωρίς άποψη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το θεωρώ αρνητικό· ο
Παπαγεωργίου αφέθηκε στη γοητεία του κειμένου, εμπιστεύτηκε την αποτελεσματικότητα της
γραφής και κυρίως εκμεταλλεύθηκε το ένστικτο των ηθοποιών. Η γνώμη μου είναι πως το πρώτο
επίπεδο της υποκριτικής είχε προσωπικότητα. Το δεύτερο, δηλαδή τα σύνολα και οι ηθοποιοί των
μικρών ρόλων πάσχουν ακόμη από αγκυλώσεις. Στην πρεμιέρα τουλάχιστον (εύχομαι το πράγμα
να βελτιώθηκε με την τριβή και την πάροδο του χρόνου) διέβλεπες τυπικά και μηχανιστικά
σχήματα, πειθαρχίες που έμοιαζαν με πιεσμένες και ανέμπνευστες εκδηλώσεις.
Ο Παπαγεωργίου είχε οργανώσει, όμως, με κέφι τα ντουέτα και τα «νούμερα»· ο βασιλιάς του
Ρηγοπούλου ερχόταν μέσα από το παραμύθι αφενός και από την μεγάλη σάτιρα αφετέρου· ο
έξοχος κωμικός σχεδίασε με άκρα επιμέλεια τις λεπτομέρειες του καλοκάγαθου βλακός που
υποδυόταν.
Η Νόνικα Γαληνέα με τεράστια πείρα και ρυθμούς ευρηματικούς, με φαντασία και μέτρο κέντησε
τη βασίλισσα με απολαυστικές δόσεις και χαριτωμένη αφέλεια. Καρικατούρα που έσπαγε κόκαλα
με βαθιές χαράξεις αλλά και λεπτοδουλειά.
Ο Πολύκαρπος του Παν. Μέντη αναδείχτηκε με αγνά υλικά δεξιοτεχνίας ένας τραγικοκωμικός
κλόουν.
I...,111,112,113,114,115,116,117,118,119,120 122,123,124,125,126,127,128,129,130,131,...216