52
δημοκρατική κοινωνία και αναπτύσσεις τα κριτήρια με τα οποία, κατά τη γνώμη σου, πρέπει να
διαμορφώνονται τα δελτία ειδήσεων και το πρόγραμμα των εκπομπών του ραδιοφώνου και της
τηλεόρασης (400-500 λέξεις).
[Απολυτήριες εξετάσεις Δ΄ Εσπερινού, Μάιος 2006]
 Πολλοί είναι οι επικριτές της τηλεόρασης, όσον αφορά τον ρόλο της στην ανάπτυξη της
προσωπικότητας των παιδιών. Υπάρχουν, όμως, και αρκετοί, που, χωρίς να παραβλέπουν τους
κινδύνους, υποστηρίζουν πως το σύγχρονο αυτό μέσο μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμο όργανο
αγωγής των νέων. Εσείς, σε άρθρο 500 περίπου λέξεων, που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα
του σχολείου σας, καλείστε να αποδείξετε με επιχειρήματα και τις δύο αυτές θέσεις.
 Το σχολείο σας συμμετέχει στον διαγωνισμό που διοργανώνει το Υπουργείο Παιδείας με
θέμα «Εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης». Η δική σας πρόταση αναφέρεται στην εκπαιδευτική
τηλεόραση. Στο κείμενο που θα συνθέσετε καταγράφετε τις σκέψεις / προτάσεις σας σχετικά με
τον τρόπο λειτουργίας, με τα μέσα παρουσίασης (σκηνικό, λόγος, μουσική), με τους συντελεστές,
με τον στόχο και το είδος των προγραμμάτων και το στέλνετε στους αρμόδιους φορείς, ώστε
να τους βοηθήσετε στη διαμόρφωση συγκεκριμένων προτάσεων καλύτερης λειτουργίας της
εκπαιδευτικής τηλεόρασης.
 Είσαι διευθυντής ή διευθύντρια Λυκείου και αποφασίζεις να απευθύνεις, μέσω της
μαθητικής εφημερίδας, έκκληση στους μαθητές να περιορίσουν τον χρόνο που διαθέτουν για
την παρακολούθηση τηλεοπτικών εκπομπών (τύπου realities - ιστοριών από τη ζωή) και να τον
διαθέσουν για την ανάγνωση εξωσχολικών λογοτεχνικών βιβλίων, ώστε ο ελεύθερος χρόνος τους
να αποβεί δημιουργικός. Να γράψεις το κείμενο-έκκληση που θα έδινες προς δημοσίευση στη
μαθητική εφημερίδα, φροντίζοντας να επιτυγχάνει το κατάλληλο επικοινωνιακό αποτέλεσμα
(400-500 λέξεις).
[Προαγωγικές εξετάσεις Β΄ Λυκείου, Μάιος 2003]
 Να συμβουλευτείτε το άρθρο «TV ο εκτελεστής της γλώσσας» [Παράρτημα, σσ. 178-179]
και σε υποθετικό κείμενο 400 περίπου λέξεων, που δημοσιεύετε ηλεκτρονικά σε ιστοσελίδα
διαλόγου για τη γλώσσα, να εντοπίσετε την ευθύνη της τηλεόρασης, κυρίως, για τη συρρίκνωση
της γλώσσας και τη γλωσσική ένδεια. Στη συνέχεια, να αναλύσετε τις προϋποθέσεις υπό τις
οποίες η τηλεόραση μπορεί να συμβάλει στη γλωσσική καλλιέργεια και στην υιοθέτηση σωστών
προτύπων λόγου από το κοινό.
I...,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51 53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,...216